23 februari 2021

Inclusie en diversiteit bij BK

Roberto Rocco is benoemd tot Diversity and Inclusion Officer voor Bouwkunde met als doel de decaan te adviseren, het faculteitsbeleid te helpen vormgeven en acties voor te stellen met betrekking tot inclusie en diversiteit. “Als buitenstaander heb ik zelf in mijn tijd aan de TU Delft zeer persoonlijk te maken gehad met kwesties rondom inclusie en diversiteit, en niet altijd op een positieve manier. Dit heeft me de handvatten, de nieuwsgierigheid en de ideeën gegeven om diversiteit en inclusie als zeer positieve kwaliteiten en kansen te zien in plaats van als ‘problemen’”, zegt Roberto.

12 februari 2021

Koopwoningmarkt trekt ondanks coronacrisis ook in vierde kwartaal flink aan

De centrale en lokale overheden hebben het enorme pakket aan ondersteunings-maatregelen in het kader van de coronacrisis tot eind 2020 in stand gehouden. Daardoor zijn nog steeds relatief weinig woonconsumenten in economische zin echt geraakt door de coronacrisis. In combinatie met een vooruitzicht op het vaccineren van de bevolking, is het vertrouwen in de koopwoningmarkt in het derde en vierde kwartaal van 2020 weer volledig hersteld. Woonconsumenten durven, tegen forse prijzen, ook in 2020 een (andere) woning te kopen.

11 februari 2021

BK-studenten bouwen circulaire uitkijktoren in Nieuw Delft

Aan de Westlandseweg in Delft wordt een bijzonder object gebouwd: een tijdelijke, circulaire uitkijktoren, bijna volledig gemaakt van hout zonder schroeven, lijm of spijkers. De toren is ontworpen en wordt gebouwd door BK studenten Edmund Thomas Green en Ludvig Sundberg, die eind 2019 een ontwerpwedstrijd wonnen van studievereniging D.B.S.G. Stylos en projectorganisatie Nieuw Delft.

10 februari 2021

Bnieuws online

Nu we allemaal thuis werken en studeren, is het onmogelijk om de nieuwste editie van Bnieuws even mee te pakken op de faculteit. De redactie werkt echter onverminderd door en heeft, naast iedere maand een nieuwe Bnieuws, hard gewerkt om de (eerdere) edities online te ontsluiten.

09 februari 2021

Studente Bouwkunde prijswinnaar ECIO Frank Award voor inclusiever onderwijs

Tess Tegelberg, masterstudente, is winnaar van de ECIO Frank Award met haar afstudeeronderzoek naar hoe je studiegebouwen aan de TU beter in kan richten. Haar conclusie is dat ontwerpen voor studenten met een functionele beperking zorgt voor plekken die voor iedereen prettiger zijn.

06 februari 2021

Tevredenheid thuiswerker en het gemis van de koffieautomaat

Hoe ervaart werkend Nederland de coronamaatregelen op de werkvloer en het thuiswerken? Studenten van het master course Case Studies namen in samenwerking met HEYDAY – facility management de proef op de som. Als onderdeel van hun vak gingen ze in gesprek met medewerkers van een zorgverzekeraar, een chemieconcern en een overheidsinstantie.

01 februari 2021

TU Delft ontwikkelt slimme gebouwen

Een groot consortium, getrokken door de TU Delft, zal de komende jaren werken aan de ontwikkeling van slimme gebouwen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft 6,9 miljoen euro toegewezen aan het Brains 4 Buildings project. Het doel van het project is het ontwikkelen van slimme methodes en algorithmes, die bijdragen aan de operationele intelligentie van gebouwen. Hierdoor worden de gebouwen niet alleen energie-efficienter, maar bijvoorbeeld ook comfortabeler. Professor en wetenschappelijk coördinator Laure Itard: "De energiesystemen van gebouwen worden zo complex, dat de traditionele methodes niet meer volstaan. We hebben een betere aanpak nodig, waarbij we gebruik gaan maken van machine learning en kunstmatige intelligentie."

26 januari 2021

Hoofdkantoor DOCOMOMO International komt naar TU Delft

Aan het eind van de jaren tachtig waren veel moderne erfgoedmeesterwerken al gesloopt of onherkenbaar veranderd. Dit was vooral te wijten aan het feit dat velen niet als erfgoedelementen werden beschouwd, dat hun oorspronkelijke functies ingrijpend waren veranderd en dat hun technologische innovaties niet altijd bestand waren geweest tegen langdurige belasting.

26 januari 2021

De toekomst van de havenstadregio

Hoe ziet de toekomst van havenstad Rotterdam eruit met alle grote stedelijke ontwikkelingen in het verschiet? Hoe behoud je de identiteit van een stad in transitie, met een groeiend aantal inwoners, ruimtelijke opgaven, grote economische en politieke belangen? Voor wie vindt gentrificatie van een buurt plaatst? Die vragen zijn goed besteed aan de samenwerkende onderzoekers in het Leiden-Delft-Erasmus PortCityFutures-programma.

13 januari 2021

NWO budget voor “Eilande(rs)n aan het Roer”

Het programma “Eilande(rs)n aan het Roer” heeft budget toegekend gekregen vanuit NWO. In dit programma werken onderzoekers en maatschappelijke partners uit de Caribische en Nederlandse delen van het koninkrijk samen om technische, traditionele en hedendaagse kennispraktijken bijeen te brengen.