14 mei 2021

Onderzoekers Delft en Eindhoven pleiten in Science voor meer ventilatie in strijd tegen corona

Een internationale groep van 39 wetenschappers roept in een artikel in Science op om nog meer in te zetten op ventilatie in de strijd tegen corona. Ze willen hun pleidooi echter veel breder trekken dan de huidige pandemie. Philomena Bluyssen van TU Delft en Marcel Loomans van TU Eindhoven zijn twee van de auteurs. Het artikel verschijnt op vrijdag 14 mei.

07 mei 2021

Masterstudent wint BZK scriptieprijs over huurhuizen voor middeninkomens

Met haar scriptie over investeringen in huurhuizen voor middeninkomens heeft Ana Luiza Barros de jaarlijkse Woningmarktscriptieprijs van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) gewonnen. Haar scriptie gaat over de mogelijkheden van institutionele beleggers, zoals pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen, om in Nederland meer te investeren in huurwoningen voor de middenklasse.

06 mei 2021

Krapte op koopwoningmarkt drijft koopprijzen flink op

Het aantal opgeleverde koopwoningen op de nieuwbouwmarkt daalt al enkele jaren. De gevolgen hiervan voor de markt van bestaande koopwoningen worden de laatste twee kwartalen steeds duidelijker. Het dalend aantal nieuwbouw koopwoningen bemoeilijkt ook de doorstroming vanuit de bestaande koopwoningen en daardoor neemt het te koop staand aanbod van bestaande koopwoningen drastisch af. Een deel van de eigenaar-bewoners stelt eventuele verhuisplannen uit of zetten die om in plannen voor verbouwing van de huidige woning. Het resultaat is een ongekend krappe woningmarkt van zowel nieuwe, als bestaande koopwoningen, met fors stijgende woningprijzen en een licht dalend aantal verkopen in het eerste kwartaal van 2021.

05 mei 2021

Wat doet dat roze konijn op de markt?

De studenten van de Bouwkunde Minor Archineering hebben vanaf november in 10 weken een paviljoen ontworpen voor het Delft Fringe Festival. Een paviljoen waar kaartverkoop, ontmoeting en optredens plaatsvindt. Het knalroze Delft Fringe Konijn is het winnende ontwerp van de studenten Bartek Kotlicki en Ben Provan-Bessel. Het paviljoenontwerp is als beeld zo sterk, dat het Delft Fringe Festival het als nieuw beeldmerk gaat inzetten.

05 mei 2021

ODECO Project: Data zijn de sleutel tot het succes van informatie-economieën

De waarde van de Europese gegevenseconomie wordt geraamd op 739 miljard euro en zal de komende jaren hoogstwaarschijnlijk nog aanzienlijk groeien. Vooral wanneer gegevens openlijk met het publiek worden gedeeld, zal naar verwachting nog meer waarde worden gecreëerd. De huidige ontwikkelingen op het gebied van open data worden zijn helaas zeer gefragmenteerd. De TU Delft heeft nu financiering gekregen voor het project 'Towards a sustainable Open Data ECOsystem' (ODECO) van de H2020 Marie Skłodowska-Curie actie Innovative Training Networks.

02 mei 2021

Restaurants Faculteit Bouwkunde als eerste over op volledig vegetarisch aanbod

Duurzaamheid staat bij de TU Delft hoog in het vaandel. Het vormt de rode draad in veel activiteiten die we ondernemen: onderwijs, onderzoek en valorisatie. Maar ook als het gaat om het verduurzamen van onze eigen campus. De faculteit Bouwkunde neemt hierin het voortouw en gaat als eerste faculteit over op een volledig vegetarisch aanbod. Vanaf 3 mei gaat het Ketelhuis weer open en biedt vanaf dan een volledig vegetarisch assortiment aan. Wanneer de andere horecagelegenheden op de faculteit opengaan, zullen deze ook volledig vegetarisch zijn.

16 april 2021

Een kijkje voorbij de renovatie met virtual reality

Grote woningrenovatieprojecten zorgen vaak voor onzekerheid en stress bij de bewoners van sociale huurwoningen. Bewoners begrijpen – soms door een taalbarrière – niet goed waar ze aan toe zijn, vinden het moeilijk om keuzes te maken en hebben weinig vertrouwen in het project. De inzet van interactieve virtual reality (VR) brengt hier verandering in.

16 april 2021

Strandeiland - burgers betrekken bij stedelijke ontwikkelingsprocessen

Strandeiland is het nieuwste kunstmatige eiland in de IJburg archipel in het IJmeer, aan de oostkant van Amsterdam. Het eiland is momenteel in aanbouw. Op Strandeiland wil het DemoS-project een inclusieve gemeenschap van toekomstige Strandeilanders creëren. Bijzonder spannend: er worden nieuwe methoden verkend om bewoners te betrekken bij het gebiedsontwikkelingsproces.

Verbeelding van de Zuiderwaterlinie

De Zuiderwaterlinie is een van de oudste en langste waterlinies van ons land en verbindt Bergen op Zoom met Grave. De linie kent een lang verleden met bijzondere verhalen van oorlog en vrede. In het afgelopen studiejaar hebben studenten plannen gemaakt om het erfgoed van dit militaire erfgoed te ontwikkelen voor de toekomst. Het doel van de studentenplannen is om te laten zien welke mogelijkheden de Zuiderwaterlinie voor de toekomst van Noord-Brabant bieden.

Meld je nu aan voor INDESEM 2021 'Datascape'

This year INDESEM 2021 will take place 29th of May – 3rd of June. The program of the INDESEM seminar week consists of lectures, excursions and a workshop, all organized around a specific contemporary theme. Every edition of the seminar aims to raise awareness about this theme and its consequences for the architectural practice. This year we will explore the topic ‘Datascape’. How could data – about how people live, breathe and move through the projects we create - influence our future architectural designs?