06 oktober 2021

BK studenten maken het Europe Readr-paviljoen

Op 22 september was de officiële opening van het Europe Readr-paviljoen dat is gemaakt door de studenten van de faculteit Bouwkunde. Het startevenement begon met de officiële opening van het Europe Readr-paviljoen, dat onderdeel is van TU Delft's betrokkenheid bij het New European Bauhaus initiatief, waarbij gewerkt wordt aan mooiere, duurzamere en inclusievere vormen van samenleven.

22 september 2021

Staalslakken worden groene oase

In het ontwerpvak genaamd 'Making' bedacht Tom Jaring samen met medestudenten om iets te doen met een van de grootste industriële afvalstromen van Nederland: staalslakken. Dit afvalproduct ontstaat bij Tata Steel bij de productie van staal. 'Staalslakken nemen CO2 en stikstof op en zouden dus prima als geluidswal kunnen dienen'. Stelt Tom. Vlak voor de zomervakantie is Tom Jaring met de uitwerking van dit idee tot businessplan uitgeroepen tot winnaar van het BK Launch Studio.

22 september 2021

Observaties van strategische partnerschappen in de bouwsector

Gebouwen in de EU zijn verantwoordelijk voor ongeveer 40% van het totale energieverbruik. Het verhogen van de energie-efficiëntie van woningen is belangrijk om de energie-efficiëntiedoelstellingen van de EU en de vermindering van de CO2-uitstoot te bereiken. Woningcorporaties en de bouwsector moeten nauwer samenwerken om dit doel te bereiken. Jelle Koolwijk van MBE heeft voor zijn onderzoek naar strategische partnerschappen onlangs de Research, Innovation, Sustainability and Enterprise (RISE) AWARD gewonnen.

21 september 2021

Inleiding tot de ruimtelijke syntaxis in stedelijke studies - Open access boek

In augustus 2021 verscheen het open access boek met een uitgebreide inleiding tot de ruimtelijke syntaxis methode en theorie voor afgestudeerde studenten en onderzoekers. Het biedt een stap-voor-stap benadering voor de toepassing ervan in stedelijke planning en ontwerp. Dit boek heeft als doel de toegankelijkheid van de space syntax methode voor het eerst te vergroten voor alle afgestudeerde studenten en onderzoekers die zich bezighouden met de gebouwde omgeving.

21 september 2021

Poëzie van het Mogelijke. Methodes van Architectonische Analyse en Verbeelding

Op vrijdag 1 oktober geeft Klaske Havik, Hoogleraar Methods of Analysis & Imagination haar intreerede. In haar inaugurele rede zal ze een licht werpen op hoe creatieve verbeelding werkt en hoe deze wordt gebruikt in verschillende disciplines, zoals bijvoorbeeld de literatuur.

17 september 2021

Van godshuis naar starterswoning

Oud-bouwkundestudent Nima Morkoç kocht tijdens zijn studie de leegstaande Julianakerk op Heijplaat om er met vrienden te wonen. Toen sloeg het noodlot toe; het monumentale onderkomen ging in vlammen op. Nu, vier jaar later, wijst alles erop dat de afgebrande kerk herrijst in de vorm van vier woningen. “Dat is de grootste opgave voor onze generatie architecten: betaalbare woonruimte maken.” aldus Nima.

02 september 2021

Watersystemen in de Randstad - open access publicatie OverHolland

Waterbeheer en cultureel erfgoed zijn in Nederland onlosmakelijk met elkaar verbonden. In de nieuwe editie van OverHolland staat het watersysteem van de Randstad centraal. Dat systeem wordt beschouwd als de motor achter de opkomst van Holland.

01 september 2021

Variable Stiffness uitgelicht op PostNL en TU Delft postzegels

Op het nieuwe postzegelvel van PostNL en TU Delft gaat alle aandacht uit naar het innovatieve vermogen van ons land. De postzegels laten zien dat de innovaties op allerlei gebieden worden toegepast. Een van de tien TU Delft innovaties is Variable Stiffness, een futuristische chaise longue, 3D-geprint door een robot, die vervormbaar is tot een ligstoel (en weer terug).

18 augustus 2021

Grote krapte en forse prijsstijgingen op koopwoningmarkt houden aan

Het aanbod te koop staande woningen in de bestaande woningvoorraad is nog niet eerder zo laag geweest als in het tweede kwartaal van 2021. Tegelijkertijd trekt het aanbod van nieuwbouw-koopwoningen het laatste anderhalf jaar onvoldoende aan en valt in het eerste kwartaal van 2021 zelfs onverwachts fors terug. De latente vraag naar koopwoningen blijft echter onverminderd groot. Het resultaat is een ongekende krappe koopwoningmarkt en wederom een forse koopprijsstijging.

04 augustus 2021

Comenius-beurs Teaching Fellowship voor Angeliki Sioli

De onderwijsprojecten die de Comenius-beurzen van 2021 hebben gekregen, zijn bekend gemaakt. De TU Delft telt maar liefst drie winnaars, waarvan Angeliki Sioli (universitair docent Bouwkunde) de Teaching Fellowship heeft ontvangen.