02 maart 2022

Masterscriptie over woonvormen voor ouderen wint de Jeroen van der Veer Scriptieprijs

Masterstudent Joep Bastiaans inventariseerde welke gemeenschappelijke woonconcepten recent ontwikkeld zijn voor ouderen en onderzocht in hoeverre die aansluiten bij hun wensen en behoeften. Met zijn Masterscriptie ‘Professional collaborative housing concepts for seniors’ won hij de Jeroen van der Veer Scriptieprijs 2021.

23 februari 2022

Derde prijs voor BK-afgestudeerden in DAIDA Foundation Global Thesis award

Twee pas afgestudeerde Master studenten van onze faculteit Bouwkunde zijn derde geworden in de finale van de DAIDA Foundation Global Thesis award 2021. Het jaarlijkse evenement bekroont afgestudeerden die ideeën bedenken om het leven van kwetsbare groepen in snel groeiende steden in de landen van the Global South te verbeteren. Ramona Scheffer en Zhuo-ming Shia stonden met hun afstudeerwerk op de shortlist van 10 andere genomineerden en werden uiteindelijk gedeeld derde.

22 februari 2022

De rol van het hofje voor de ontwerpopgave van de 21-ste eeuw

Hofjes vormen volgens onderzoeker Willemijn Wilms Floet een uitgelezen kans om woongebieden te voorzien van geborgenheid, rust en groen. In haar open access publicatie ‘Oases in de stad, het hofje als architectonisch idee’ vertelt zij over de duurzame ontwerpprincipes en de ontwikkeling van hofjes, welke zegeningen zij huisvesten, en waarom gebiedsontwikkelaars ook in de 21e eeuw hier nog hun voordeel mee kunnen doen. Want, stelt Wilms Floet: “Iedere tijd verdient zijn eigen hofje.”

22 februari 2022

De technische traditie van land maken

Landschapsarchitectuur is méér dan het ontwerpen van parken en pleinen. Het is een ingenieurstraditie, betoogt Adriaan Geuze, landschapsarchitect en oprichter van West 8. Als nieuwe hoogleraar Landschapsarchitectuur bij de faculteit Bouwkunde aan de TU Delft ziet hij kansen om landschapsarchitectuur in te zetten in een cross-over met de andere Delftse domeinen. Zo kunnen we werken aan complexe en dringende langetermijnopgaves zoals klimaatadaptatie, woningbouw, de energietransitie en de herijking van de landbouw.

16 februari 2022

Gebrek aan woningaanbod en oplopende hypotheekrente bedreigen de koopwoningmarkt

Naast de lage hypotheekrente vormen het onvoldoende aanbod van nieuwbouw- en bestaande koopwoningen de belangrijkste oorzaken voor de wederom enorme koopprijsstijgingen op de koopwoningmarkt in het vierde kwartaal van 2021. Een teruglopend aantal verkopen van woningen en steeds meer starters en huishoudens met een middeninkomen die buitenspel komen te staan, waren de eerste signalen voor een omslag in de woningmarkt. Daar komt nu de dreiging van een verdere stijging van de hypotheekrente bij.

14 februari 2022

Studenten ontwerpen Museum van Marken voor Delft

Jacques van Marken was de grondlegger van de Delftse fabrieken Calvé, Gist-Brocades en DSM. Voor het personeel liet hij het Agnetapark bouwen, de eerste groene fabriekswijk. Van Marken was een uiterst sociale ondernemer die voor zijn personeel ook ongevallen- en ziekteverzekeringen afsloot, wat in die tijd zeer ongebruikelijk was. Dertig studenten hebben een maquette ingeleverd met hun visie op een denkbeeldig museum voor iemand die van groot belang is geweest voor de stad Delft.

02 februari 2022

Bouwflix – Ervaar de bouwplaats digitaal

Docenten, studenten en bouwpraktijk ervaren een kloof tussen de bouwkundige aan het bureau en de vakman/vrouw op de bouwplaats. De beginnende bouwkundige heeft een grote afstand tot de bouwplaats, en kan zich daardoor moeilijk staande houden in contacten met aannemers en uitvoerders.

01 februari 2022

Klimaatmigratie en investeringen in vastgoed

Klimaatmigratie, of de verplaatsing van mensen als gevolg van klimaatverandering, zal in de toekomst naar verwachting gaan toenemen. Het Internal Displacement Monitoring Centre voorspelt bijvoorbeeld dat jaarlijks 14 miljoen mensen ontheemd kunnen raken door rampen. Waar zullen de mensen heengaan, en waarheen - en waarom? Hoe kunnen wij, als samenleving, deze verandering op een rechtvaardige manier beheren?

25 januari 2022

Circular water stories worldwide

Over de hele wereld hebben mensen natuurlijke waterstromen omgevormd tot ingenieuze en gecontroleerde watersystemen waardoor indrukwekkende cultuur en urbane landschappen zijn ontstaan. Traditionele watersystemen zijn alomvattende systemen die nauw verbonden zijn met het bestaande landschap, de mensen die het landschap bewonen en bewerken, de dieren en planten.

12 januari 2022

Woningcrisis en woonconcepten voor senioren

Recent wordt veel gediscussieerd over de rol van doorstroming van senioren in de wooncrisis. Ongetwijfeld komen er woningen vrij als senioren zouden (kunnen) verhuizen. Maar wat willen senioren die groot wonen zelf? Wat zijn hun woonwensen en dilemma’s? Kunnen nieuwe woonconcepten waarbij delen en collectiviteit centraal staan een bijdrage leveren aan de doorstroming? En hoe kunnen deze nieuwe woonconcepten ontwikkeld en ontworpen worden zodat ze aansluiten bij de behoeftes van senioren?