24 mei 2023

Competitie "Learning to Run a Power Network" (L2RPN) Delft 2023

De TU Delft organiseert de "Learning to Run a Power Network" (L2RPN) competitie 2023. L2RPN is een reeks wedstrijden die ontworpen zijn om een Artificial Intelligence (AI) agent te trainen om een elektriciteitsnetwerk te beheren. De L2RPN Delft 2023 competitie biedt studenten en onderzoekers in Nederland een spannende en exclusieve kans om hun AI-oplossingen te testen tegen andere oplossingen in een realistische en uitdagende omgeving, samen te werken met andere vernieuwers en prijzen tot € 1500 te winnen.

10 maart 2023

AI voor de Energietransitie: een Hackathon

Van het bedenken van betere topologische configuraties van het energienet tot het detecteren van anomalieën in de energiehandel en het ontwikkelen van efficiëntere energiehandelsstrategieën: er zijn talloze manieren waarop AI de energietransitie kan helpen stroomlijnen. Sterker nog: dit zijn slechts de eerste drie onderzoeksrichtingen die Jochen Cremer en zijn team samen met het Austrian Institute of Technology onderzoeken. Om erachter te komen welke andere groene weiden er buiten deze drie benaderingen liggen, organiseerde de TU Delft deze week samen met het Oostenrijkse AIT een Hackathon.

02 november 2022

AIT en TU Delft lanceren internationaal PhD-programma over duurzame transformatie energiesysteem met behulp van AI

12 april 2022

Twee Veni's voor AI tegen stroomstoringen en een duurzaam Internet-of-Things

De NWO heeft twee Veni’s uitgereikt aan beloftevolle, jonge EWI-onderzoekers. Jochen Cremer zal zijn beurs gebruiken om te onderzoeken hoe beter AI kan helpen bij stroomstoringen, veroorzaakt door de verregaande digitalisering van ons energienet als gevolg van de energietransitie. Daarbij ligt een sleutelrol weggelegd voor het beter laten begrijpen van natuurkundige wetten door AI. Sijun Du gaat oplossingen onderzoeken om het ‘Internet of Things’, waarbij onze omgeving steeds verder gedigitaliseerd wordt, duurzamer te maken. Door chips energie te laten oogsten uit hun omgeving, kunnen de kleine computersystemen zelfvoorzienend worden.

28 februari 2022

European Control Award for Peyman

The “European Control Award” (ECA) is to recognize outstanding contributions by a young researcher in the area of systems and control.

29 oktober 2021

Delft AI Energy lab presents at world summit ai