Laatste Nieuws

912 resultaten

18 september 2018

Delftse onderzoekers rekken grenzen van de lichtmicroscopie op

Het onderzoeksveld van de lichtmicroscopie heeft zich de afgelopen jaren snel ontwikkeld. Door de uitvinding van een techniek genaamd superresolutie-fluorescentiemicroscopie kunnen sinds kort zelfs de kleinere onderdelen van een levende cel in beeld worden gebracht. Met een slimme aanpassing aan de superresolutie-techniek hebben onderzoekers van de TU Delft de grenzen van wat mogelijk is nu nog verder opgerekt. Waar eerder objecten van maximaal 10 tot 20 nanometer in beeld konden worden gebracht, maakt hun methode het mogelijk om scherp stellen op structuren van maar liefst 3 nanometer.

16 september 2018

Studenten winnen wereldkampioenschap met hightech ligfiets

Wielrenster Lieke de Cock heeft afgelopen zondag het wereldkampioenschap snelfietsen gewonnen door eerder in de week met 120 km/u door de Nevadawoestijn in Amerika te fietsen. Dit deed ze in de VeloX 8 van het Human Power Team, een aerodynamische hightech ligfiets ontworpen en gebouwd door studenten van de TU Delft en Vrije Universiteit Amsterdam.

14 september 2018

Nieuwe Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit

Vandaag wordt de nieuwe versie van de Nederlandse Gedragscode Wetenschappelijke Integriteit gelanceerd. Het is een herziening en verbreding van de gedragscode die al sinds 2004 bestaat.

13 september 2018

Nieuwe vliegende robot imiteert insectenvlucht

Onderzoekers van het Micro Air Vehicle Laboratory (MAVLab) van de TU Delft hebben een vliegende robot ontwikkeld die is geïnspireerd op insecten. De robot werd voor het eerst gepresenteerd in Science (14 september 2018).

12 september 2018

NWO-Spinozapremie voor Delftse Bionano-wetenschapper Marileen Dogterom

Marileen Dogterom, hoogleraar bionanoscience aan de TU Delft, ontvangt de NWO-Spinozapremie; de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland. Dogterom doet onderzoek naar het krachtenspel in levende cellen en leidt een consortium dat een volledig kunstmatige cel wil bouwen. Dat werk helpt wetenschappers te begrijpen hoe basale celprocessen werken - en ook wat er misgaat bij bepaalde aandoeningen.

11 september 2018

Verbeterde ultrasound-apparatuur brengt stroming in halsslagader real-time in beeld

Onderzoeker Maysam Shabanimotlagh heeft belangrijke verbeteringen in het meten met ultrageluid dichter bij gebracht.

03 september 2018

25e editie Leermeesterprijs ontvangen door Cees Dekker

Op maandag 3 september is de Leermeesterprijs 2018 uitgereikt aan professor Cees Dekker, hoogleraar Moleculaire Biofysica bij de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW).

29 augustus 2018

Mark van Loosdrecht ontvangt prestigieuze Stockholm Water Prize

Vandaag, tijdens World Water Week, ontvangen Mark van Loosdrecht (TU Delft) en Bruce Rittmann (Arizona State University) de prestigieuze Stockholm Water Prize. De World Water Week is een grootschalige internationale conferentie waar ruim 3300 deelnemers uit meer dan 130 landen op af komen. Dit jaar is het thema ‘water, ecosystemen en menselijke ontwikkeling’.

23 augustus 2018

Opening onderwijsgebouw Pulse

Vanwege het jaarlijks groeiende aantal studenten in combinatie met de toenemende behoefte aan ruimtes voor eigentijdse vormen van onderwijs heeft de TU Delft in het hart van de campus het nieuwe onderwijsgebouw Pulse ontwikkeld.

20 augustus 2018

Delfts studententeam bewijst: waterstof is er klaar voor