Laatste Nieuws

912 resultaten

03 oktober 2018

De balans vinden tussen transparantie en bediening bij muziekaanbevelingen

Bij aanbevelingssystemen voor muziek is het belangrijk dat de bedieningsopties voor de gebruiker zodanig worden ontworpen dat de waargenomen kwaliteit van de aanbevelingen hand in hand gaat met een acceptabele cognitieve belasting, dat concludeert TU Delft-onderzoeker Nava Tintarev. Zij presenteerde deze bevindingen en haar onderzoek, waarbij gebruik werd gemaakt van de Spotify API, op woensdag 3 oktober tijdens de ACM Conference on Recommender Systems in Vancouver.

01 oktober 2018

Delftse Visie op Integriteit

Hoe gaan we om met onze verantwoordelijkheden naar elkaar en de maatschappij? Het is belangrijk om daar regelmatig met elkaar bij stil te staan én waar nodig tot actie over te gaan.

29 september 2018

Nuon Solar Team opnieuw kampioen zonneracen in Zuid-Afrika

Het Nuon Solar Team heeft de race voor zonneauto’s in Zuid-Afrika gewonnen. Na slopende laatste dagen, waarbij technische en menselijke tegenslagen zich opstapelden en zonneauto Nuna9S tot twee keer toe de wagen van het Japanse team Tokai van grote afstand moest zien in te halen, wisten de Nederlanders toch nog de eerste plek te bemachtigen.

29 september 2018

Exoskelet van studenten TU Delft wint internationale Cybathlon

Zaterdag 29 september won het nieuwe exoskelet, de MARCH III, van het Delftse studententeam Project MARCH de internationale obstakelrace voor exoskeletten: de Cybathlon Experience in Düsseldorf. Teams uit verschillende landen streden tegen elkaar in deze test voor robotische harnassen ontwikkeld voor mensen met een dwarslaesie. Samen met ‘piloot’ Sjaan Quirijns, die sinds 2000 een dwarslaesie heeft, behaalde de MARCH III de snelste tijd en het hoogste aantal punten. Dankzij verbeteringen aan het pak en intensieve training van de piloot wist het team de obstakelbaan met vier verschillende obstakels in net geen 9,5 minuut succesvol af te ronden. Vooral op zelfstandig gebruik gooide het team hoge ogen.

27 september 2018

UMO van start: onderzoek naar mobiliteit in stedelijke gebieden

Het project Urban Mobility Observatory (UMO) krijgt een bedrag van € 1.950.000 uit het programma NWO-groot, bedoeld voor de bouw van grote ondersteunende wetenschappelijke faciliteiten. UMO gaat uitgebreid en langdurig data verzamelen over mobiliteit in Nederlandse steden.

26 september 2018

TU Delft stijgt in THE ranking

De TU Delft staat dit jaar op de 58e plaats in de wereldwijde Times Higher Education (THE) Ranking, een stijging van vijf plaatsen. Daarmee is de TU Delft de hoogst genoteerde Nederlandse universiteit. Universiteitsranglijsten worden veel geraadpleegd door internationale studenten en wetenschappers die in het buitenland willen studeren of werken.

26 september 2018

Twee voorstellen TU Delft in de race voor aardobservatie-missie ESA

De TU Delft levert twee van de drie ideeën die nog in de race zijn voor de tiende Earth Explorer missie van ESA, die is gepland voor 2027-2028. De Earth Explorer missies richten zich op aardobservatie, een van de belangrijke doelen van de Europese Ruimtevaartorganisatie ESA.

25 september 2018

Ruisdael Observatorium van start

Het Ruisdael Observatorium - naar de 17e-eeuwse schilder Jacob van Ruisdael - gaat een landelijk dekkend meetnetwerk combineren met fijnmazige simulaties en de benodigde rekenkracht om gedetailleerd de verandering van het lokale weer, luchtkwaliteit en klimaat in beeld te kunnen brengen. Op 27 september gaat het observatorium officieel van start met een bijeenkomst op het terrein van het KNMI-meetstation bij Cabauw (Cabauw Experimental Site for Atmospheric Research, CESAR). In april kreeg deze nieuwe toponderzoeksfaciliteit een certificaat van NWO’s Nationale Roadmap Grootschalige Wetenschappelijke Infrastructuur.

24 september 2018

Delftse drone test nieuwe sense & avoid technologie in Australische outback

Onderzoekers van de TU Delft testen nieuwe sense & avoid technologie in autonome dronevlucht tijdens de internationale UAV Medical Express Challenge in Australië.

20 september 2018

Nuon Solar Team behaalt 2e startpositie

Afgelopen woensdag, bij de kwalificatie voor de startpositie bij de Sasol Solar Challenge 2018 in Zuid-Afrika, waren de Japanners het Nuon Solar Team net één seconde te snel af. Daardoor starten de Nederlanders met hun zonnewagen Nuna9S op zaterdag 22 september vanaf de tweede plek.