Laatste Nieuws

912 resultaten

16 september 2019

Nederland internationaal centrum Quantumtechnologie

Uit handen van Robbert Dijkgraaf ontving staatssecretaris Mona Keijzer vanmiddag de Nationale Agenda Quantum Technologie.

12 september 2019

Chirurgen gebruiken inktvismechanisme voor het eerst in OK

Dit stuurbaar laparoscopisch instrument wordt gebruikt bij minimaal-invasieve chirurgie in de buikholte.

TU Delft op plaats 67 in THE ranglijst

In de Times Higher Education World University Rankings die vanavond is verschenen, daalt de TU Delft ten opzichte van vorig jaar met 9 plaatsen naar een gedeelde positie 67. Sinds 2014 schommelde de positie van de TU Delft tussen 71 en 58.

Groei Biotech Campus Delft met extra banen en bedrijven

Om de Biotech Campus Delft versneld te ontwikkelen tot een hub voor open innovatie in industriële biotechnologie, tekenen DSM, Gemeente Delft, TU Delft, provincie Zuid-Holland en InnovationQuarter een intentieovereenkomst.

11 september 2019

Kabelbacteriën: levende stroomkabels met ongekende geleidbaarheid

Bacteriën die leven op elektriciteit en in staat zijn om stroom over lange afstanden door sterk geleidende kabels te sturen, net zoals hoe wij onze tv en koelkast van stroom voorzien... Het lijkt misschien moeilijk te geloven, maar dat is precies wat een team wetenschappers van de Universiteit Antwerpen (BE), de Technische Universiteit Delft (NL) en de Universiteit Hasselt (BE) recent heeft ontdekt. Bacteriën van wel een centimeter lang die leven op de zeebodem bevatten een geleidend vezelnetwerk dat te vergelijken is met de koperen kabels die wij gebruiken om elektriciteit te transporteren. De sterk geleidende vezels leiden mogelijk tot revolutionaire nieuwe materialen en technologieën.

10 september 2019

Studenten TU Delft en VU Amsterdam verbreken wereldsnelheidsrecord fietsen met 122,12 km/uur

Het Human Power Team heeft het vrouwelijke wereldsnelheidsrecord fietsen verbroken.

05 september 2019

Snel terugtrekkende sneeuwgrens versterkt massaverlies Noord-Groenlandse ijskap

Onderzoekers laten zien dat er een groot verschil bestaat tussen smelt in Noord- en Zuid-Groenland.

03 september 2019

ERC Starting Grant voor vijf Delftse onderzoekers

Vijf Delftse wetenschappers hebben een ERC Starting Grant ontvangen.

03 september 2019

Onvoorspelbare training bereidt piloten beter voor op noodsituaties

In de training van piloten komt specifiek aandacht voor de effecten van schrik en verrassing.

02 september 2019

Jenny Dankelman ontvangt Leermeesterprijs 2019

Op maandag 2 september is de Leermeesterprijs 2019 uitgereikt aan prof.dr. Jenny Dankelman, hoogleraar Minimaal-Invasieve Chirurgie en Interventietechnieken bij de Faculteit 3mE.