Onvoorspelbare training bereidt piloten beter voor op noodsituaties

Nieuws - 03 september 2019

In de training van piloten komt specifiek aandacht voor de effecten van schrik en verrassing. Annemarie Landman toonde aan dat zo’n training (in vliegsimulatoren) daadwerkelijk een positief effect heeft. Op woensdag 4 september promoveert ze aan de TU Delft op dit onderwerp.

Air France 447

Tijdens Air France vlucht 447 in 2009 begrepen piloten minutenlang niet wat het probleem was toen de automatische piloot zichzelf ’s nachts uitschakelde en de instrumenten vervolgens tegenstrijdige informatie gaven. De verwarring in de cockpit, in combinatie met de technische mankementen, leidde ertoe dat het vliegtuig in de Atlantische Oceaan stortte. Naar aanleiding van onder meer dit ongeval, deden luchtvaartautoriteiten de aanbeveling om piloten voortaan op schrik en verrassing te trainen.

Voorspelbare training

Annemarie Landman, die als promovenda onderzoek deed aan de TU Delft en bij TNO Soesterberg, bekeek hoe je piloten in een vliegsimulator kunt trainen om met verrassing en stress om te gaan: “Noodsituaties kunnen in de simulator natuurlijk nooit zo verrassend en stressvol zijn als in het echt. Maar dat is in principe ook niet nodig: ons onderzoek laat zien dat je piloten ook in de simulator goed kunt trainen door een deel van de training minder voorspelbaar in te richten en de oefenscenario’s meer te variëren.” Dat is winst, want de huidige oefenscenario’s kunnen volgens Landman eenzijdig en voorspelbaar zijn, onder meer doordat er slechts een beperkt aantal scenario’s beschikbaar is.

Stress

Landman onderzocht ook een procedure om gestreste piloten een noodsituatie te laten analyseren. “Dat is een simpele checklist waarmee je eerst bewust de stress reguleert, vervolgens de belangrijkste variabelen om te kunnen vliegen checkt, en daarna het probleem gaat analyseren. Door deze structuur in de analyse aan te brengen werkt die beter tijdens stress. De resultaten hiervan waren veelbelovend, maar verder onderzoek moet uitwijzen of deze aanpak ook echt werkt in noodsituaties.”

Meer informatie

Meer informatie over het onderzoek is te vinden op deze pagina
Annemarie Landman: 06 45800767, h.m.landman@tudelft.nl
Ineke Boneschansker: 06 14015119, i.boneschansker@tudelft.nl

Symposium

Naar aanleiding van deze dissertatie wordt er op donderdag 26 september een internationaal symposium over het onderwerp georganiseerd bij TNO in Soesterberg. Meer informatie over dit symposium is te vinden op de TNO website.

Link