Laatste Nieuws

912 resultaten

28 april 2020

29 april start TU Delft online onderzoek naar voorkeuren exitscenario’s

De TU Delft gaat de voorkeuren van Nederlanders voor het versoepelen van coronamaatregelen in kaart brengen. Vanaf 29 april kan iedereen zijn/haar voorkeuren kenbaar maken via www.tudelft.nl/covidexit.

27 april 2020

Delftse onderzoekers brengen Vermeer en het Meisje dichterbij

Wetenschappelijk onderzoek naar het wereldberoemde schilderij van Johannes Vermeer, bekend als ‘Meisje met de parel’, heeft nieuwe ontdekkingen en inzichten opgeleverd. Delftse onderzoekers van verschillende faculteiten speelden een belangrijke rol in het onderzoek.

24 april 2020

Koninklijke Onderscheiding 2020 prof. Richard Goossens

Professor Richard Goossens, hoogleraar Physical Ergonomics bij de faculteit Industrieel Ontwerpen (IO), werd in Vlaardingen benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. De officiële overhandiging zal in verband met het coronavirus pas later in het jaar plaatsvinden.

24 april 2020

TU Delft en NS onderzoeken gevolgen coronacrisis op reisgedrag

TU Delft en NS starten 24 april een grootschalig onderzoek naar de gevolgen van de coronacrisis op het reisgedrag.

22 april 2020

TU Delft steunt COVID-19 ResilientSociety platform

20 april 2020

Micro-organismen werken samen om hoge temperaturen te overleven

Delftse onderzoekers laten in Nature Microbiology zien dat micro-organismen kunnen samenwerken om elkaar en hun toekomstige generaties te helpen overleven en zich te vermeerderen bij hoge temperaturen.

20 april 2020

Minister Ingrid van Engelshoven en Eurocommissaris Mariya Gabriel lanceren Europa’s eerste quantum computer in de cloud: Quantum Inspire

Vandaag lanceerden minister Ingrid van Engelshoven en Eurocommissaris Mariya Gabriel het eerste Europese, publieke quantum computing platform: ‘Quantum Inspire’.

17 april 2020

Europese Commissie geeft groen licht voor groot internationaal waterproject

De Europese Commissie heeft de grant agreement voor WATER MINING ondertekend, een project van 17 miljoen euro dat gericht is op het demonstreren van innovatieve oplossingen op het gebied van water. Als onderdeel van het project zullen faciliteiten in Cyprus, Spanje, Portugal, Italië en Nederland worden gebouwd, ter demonstratie van nieuwe efficiënte manieren om nutriënten, mineralen, energie en water terug te winnen uit industrieel en stedelijk afvalwater en zeewater. Het publiek-private consortium bestaat uit 38 publieke en private partners en nog 4 derde partijen in 12 landen. Het wordt geleid door de TU Delft.

16 april 2020

Toevalstreffer wateronderzoek levert betere detectiemethode voor coronavirus op

Wateronderzoek en het coronavirus zijn geen logische combinatie. Toch is het Delftse en Noorse onderzoekers gelukt om uit hun wateronderzoek een slimme toepassing te halen voor de detectie van het coronavirus. Toevallig – maar zeker niet minder nuttig.

15 april 2020

Schaalbare quantum bits opereren onder praktische omstandigheden

QuTech, een samenwerking van TU Delft en TNO, is er in geslaagd om qubits in silicium aan te sturen bij een temperatuur die niet meer direct bij het absolute nulpunt van -273 graden Celsius ligt. Hoewel de toename naar 1,1 graden boven dat nulpunt op het eerste gezicht klein lijkt, is het een cruciale sprong richting een werkende quantumcomputer. De hogere temperatuur opent namelijk de mogelijkheid om qubits (de essentiële bouwstenen van een toekomstige quantumcomputer) en de aansturende elektronica te integreren op één standaard chip. De onderzoekers publiceren hun bevindingen vandaag in Nature.