Laatste Nieuws

912 resultaten

07 december 2020

SURF Onderwijsaward voor Willem van Valkenburg

Tijdens de online SURF Onderwijsdagen 2020 was Willem van Valkenburg, Executive Director Extension School aan de TU Delft, een van de onderwijsprofessionals die een prijs ontving voor zijn nationale en internationale bijdrage aan onderwijsvernieuwing.

04 december 2020

Professor Ronald Hanson benoemd tot Distinguished Professor in Quantum Computing and Quantum Internet

Prof.dr.ir. Ronald Hanson van de faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW) en het QuTech-instituut is benoemd tot Distinguished Professor in Quantum Computing and Quantum Internet.

03 december 2020

TU Delft stelt ‘Pro Vice Rector’ AI, Data en Digitalisering aan

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft professor Geert-Jan Houben met ingang van 1 december 2020 benoemd tot Pro Vice Rector Magnificus Artificiële Intelligentie (AI), Data en Digitalisering (PVR AI). In deze rol zal Houben leiding geven aan het TU Delft AI Initiative, en het voortouw nemen bij de regionale, nationale en internationale samenwerking rond dit thema.

02 december 2020

Software TU Delft voor het vaststellen van besmettingsrisico voor specifieke locaties

De Delftse aerodynamica-hoogleraar Fulvio Scarano ontwikkelde samen met stromingsleer-deskundige Lorenzo Botto en simulatie-expert Wouter van den Bos software om de besmettingsrisico’s met het coronavirus te berekenen voor een specifieke locatie. Het model plaatst virtueel een ziek persoon in de ruimte en simuleert hoe snel de virusdeeltjes zich verspreiden.

01 december 2020

Delftse onderzoekers ontwikkelen sensor voor zuurstofverzadiging bij premature baby’s

Artsen moeten bij te vroeg geboren baby’s van alles in de gaten houden. De zuurstofvoorziening in de hersenen is daarbij misschien wel het allerbelangrijkst. Tot wel 50 procent van de te vroeg geboren kinderen loopt namelijk hersenschade op, wat leidt tot neurologische problemen. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu een draadloze sensor ontwikkeld die de gezondheid van het babybrein op een eenvoudige, goedkope en voor het kind comfortabele manier in de gaten houdt.

01 december 2020

Onderzoekers kijken diep in weefsel

Eén van de uitdagingen in de optische beeldvorming is het scherp in beeld brengen van het binnenste van weefsel. Met traditionele methoden kun je tot ongeveer een millimeter diepte kijken. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu een nieuwe methode ontwikkeld waarmee ze tot maar liefst vier keer zo diep kunnen gaan: tot zo’n vier millimeter. Vooral de gezondheidszorg kan in de toekomst van de nieuwe techniek profiteren.

25 november 2020

Delfts onderzoek in negen NWA-ORC consortia

Delftse onderzoekers gaan in tien consortia in teamverband aan de slag met interdisciplinair onderzoek

23 november 2020

Photovoltatronics: slimme zonnecellen die met elkaar praten

Wanneer je op straat loopt en naar gebouwen kijkt, zie je niet dat elk stukje oppervlak z’n eigen elektriciteit genereert en opslaat.

20 november 2020

Team ZED van de TU Delft wint 4TU Impact Challenge

Team ZED heeft de Dutch 4TU Impact Challenge gewonnen en gaat naar de World Expo in Dubai.

20 november 2020

Onderzoek naar lekkage van mond-neusmaskers

Philomena Bluyssen en Marco Ortiz ontwikkelen in het Senselab een methode waarmee de lekkage van verschillende maskers vergeleken kan worden. Een dergelijke test ontbreekt vooralsnog in de NEN norm.