Laatste Nieuws

912 resultaten

03 september 2021

Spinozapremie voor Lieven Vandersypen

Professor Lieven Vandersypen (TU Delft/QuTech) ontvangt dit jaar de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap.

30 augustus 2021

Catch me if you can: een revolutionaire methode om een enkel eiwit te bestuderen

Onderzoekers van de technische universiteiten van Delft en München hebben een nieuw type moleculaire val ontwikkeld dat een afzonderlijk eiwit urenlang op zijn plaats kan houden voor gedetailleerd onderzoek – een miljoen keer langer dan voorheen mogelijk was.

26 augustus 2021

Nieuw CRISPR-Cas systeem knipt virus RNA

Onderzoekers uit de groep van Stan Brouns (Technische Universiteit Delft) hebben een nieuw CRISPR-Cas systeem ontdekt dat RNA knipt. De studie wordt gepubliceerd op 26 augustus in Science en zal naar verwachting veel mogelijkheden gaan bieden voor het ontwikkelen van nieuwe toepassingen in het genetisch onderzoek en biotechnologie.

09 augustus 2021

Succes voor Delftse studenten op de Olympische Spelen

06 augustus 2021

Uber is zowel een concurrent, als een aanvulling op het openbaar vervoer

Tussen een en twee op de vijf Uber-reizen hebben geen haalbaar alternatief in het openbaar vervoer. Het aandeel reizigers dat Uber verkiest boven openbaar vervoer neemt af naarmate de reistijd van het openbaar vervoer concurrerender is. Dat zijn twee bevindingen in een nieuw onderzoeksrapport over ritdiensten, dat gebaseerd is op een vergelijking van gegevens van Uber en het openbaar vervoer uit zes steden in de VS en Europa.

30 juni 2021

De sleutel tot een gouden windvlaag

Vang je de goede windvlaag in je zeilen? Dat kan goud waard zijn. Maak je een verkeerde inschatting? Dan mis je de boot. Met zijn zeer gedetailleerde windvoorspellingen helpt meteoroloog Sukanta Basu de Nederlandse Olympische zeilers naar de overwinning.

29 juni 2021

NWO benoemt Karen Aardal tot lid van het domeinbestuur Exacte en Natuurwetenschappen

Hoogleraar Karen Aardal is benoemd tot bestuurslid van het NWO domein Exacte en Natuurwetenschappen. Aardal brengt als hoogleraar aan het Delft Institute of Applied Mathematics een enorme kennis mee op het gebied van toegepaste wiskunde en theoretische informatica.

28 juni 2021

Benoeming eerste chef d'emission: TU Delft juicht sportieve klimaatactie toe

Drievoudig wereldkampioen zeilen Marcelien de Koning is aangesteld als eerste ‘chef de emission’ ter wereld. NOC*NSF wil daarmee werk maken van de verduurzaming van de sport én de samenleving. “Een uitstekende idee”, vindt professor Andy van den Dobbelsteen, Coördinator Duurzaamheid TU Delft. TU Delft werkt al lange tijd samen met NOC*NSF en helpt als eerste kennispartij NOC*NSF en de chef de emission met kennis op het gebied van duurzaamheid.

22 juni 2021

TU Delft presenteert perspectief op Erkennen & Waarderen

17 juni 2021

Brede steun voor ambitieus klimaatbeleid als aan vier voorwaarden is voldaan

Onderzoekers stelden ruim 10.000 Nederlanders in staat de overheid te adviseren over klimaatbeleid. Het eindrapport is nu online.