Laatste Nieuws

912 resultaten

10 november 2022

Studentenaantallen TU Delft stabiel

Het aantal studenten aan de TU Delft bedroeg in oktober 27.824 studenten, ongeveer even veel als in oktober vorig jaar. Het aantal studenten dat zich voor het eerst bij de TU Delft inschreef is 8.651 studenten, een daling ten opzichte van vorig jaar met ongeveer 6%.

04 november 2022

Zout water zoet maken op Lampedusa

Sinds kort is op Lampedusa een grote demo-installatie in gebruik die op een milieuvriendelijke manier drinkwater, zouten en chemicaliën produceert uit zeewater. Projectleider Dimitris Xevgenos: “Het is voor het eerst dat we samen met de juiste actoren deze verkoopbare producten op een pre-commerciële schaal produceren in Europa, met gebruik van restwarmte. Mensen kunnen met eigen ogen komen zien hoe dit werkt.”

03 november 2022

NPO Radio 1 zendt live uit vanaf The Green Village tijdens Nationale Klimaatweek

Van 31 oktober tot en met 6 november is het Nationale Klimaatweek. De TU Delft doet, als klimaatuniversiteit, volop mee, want aandacht voor het klimaat is urgenter dan ooit. Deze week hoor je verschillende NPO Radio 1 programma’s live vanuit de Klimaatstudio op The Green Village, de proeftuin voor duurzame innovatie op de TU Delft Campus.

01 november 2022

Honderd miljoen voor verduurzamen TU Delft Campus

TU Delft heeft ingestemd met een forse investering in het verduurzamen van de campus. Dit is een vervolg op het eerder gepubliceerde Sustainable TU Delft – vision, ambition & action plan. De komende jaren wordt toegewerkt naar een CO2-neutrale, circulaire en klimaatadaptieve campus, met aandacht voor verbetering van biodiversiteit en leefkwaliteit.

25 oktober 2022

TU Delft op 21e positie in THE Engineering & Technology ranglijst

De TU Delft staat voor de vierde keer op rij op een 21ste plek in de Engineering & Technology ranglijst van de Times Higher Education Subject Rankings 2023 die vandaag, 25 oktober, is gepubliceerd. Dit is voor een technische universiteit als de TU Delft de meest relevante categorie.

19 oktober 2022

Hoe vliegende insecten en drones de richting van de zwaartekracht kunnen bepalen

Wetenschappers van de TU Delft hebben een theorie ontwikkeld die kan verklaren hoe vliegende insecten omhoog van omlaag kunnen onderscheiden, zonder gebruik te maken van versnellingsmeters. Deze theorie is een belangrijke stap in de creatie van kleine, autonome drones.

13 oktober 2022

CityAccessMap: Stedelijke ongelijkheid aanpakken met open source data

Mensen in achtergestelde stadswijken hebben vaak minder voorzieningen tot hun beschikking dan mensen die wonen in rijkere stadsdelen. Zij hebben minder toegang tot stedelijke infrastructuur zoals apotheken, bibliotheken, sportclubs en zelfs openbaar vervoer in hun buurt. Het keren van deze tendens is een prioriteit voor huidige beleidsmakers. Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuwe online tool gemaakt: 'CityAccessMap', die hen daarbij kan helpen.

12 oktober 2022

Het ontwikkelen en behouden van waarden in een digitale samenleving

Hoe zorgen we dat de fundamentele waarden die we in Nederland en Europa hoog houden, zoals privacy, transparantie en democratie, geborgd worden in een digitale samenleving? Hoe kunnen we een wezenlijk positieve bijdrage leveren aan de samenleving met behulp van AI? Een gesprek met Geert-Jan Houben, pro-vice rector AI, Data en Digitalisatie en leider van het AI Initiative en Jeroen van den Hoven, hoogleraar ethiek en technologie (TBM). “Je wilt dat je innovatie aantoonbaar bijdraagt aan de soort samenleving waarin wij willen leven.”

12 oktober 2022

TU Delft op plaats 70 in THE ranglijst

In de Times Higher Education World University Ranking 2023 die vandaag verschijnt staat de TU Delft op de 70ste positie. In Nederland staat de universiteit dit jaar op een 4e plaats.

05 oktober 2022

Hoe Computational Science kan bijdragen aan een duurzame toekomst