Leermeesterprijs 2024 voor Professor Ibo van de Poel

Nieuws - 26 juni 2024 - Webredactie

De Leermeesterprijs 2024 is toegekend aan Professor Ibo van de Poel, Hoogleraar Ethiek en Techniek, onder meer vanwege zijn uitzonderlijke talent om complexe ethische uitdagingen inzichtelijk te maken aan de hand van voorbeelden uit de praktijk, zijn rol als inspirator en zijn actieve rol als Integrity Officer.

De Leermeesterprijs is een carrièreprijs die wordt toegekend aan een hoogleraar aan de TU Delft die uitblinkt in zowel onderzoek als onderwijs, die de volgende generatie Delftse ingenieurs weet te inspireren en motiveren en die een impact heeft gehad buiten de TU Delft. De jury kijkt ook naar de impact van kandidaten op de loopbaan van hun studenten en promovendi.

Ontroerende brieven

Dinsdag 25 juni kwam Jack Pronk, voorzitter van de jury, naar onze faculteit en maakte bekend dat Ibo van de Poel, hoogleraar Ethiek en Techniek, dit jaar de Leermeesterprijs ontvangt. In het juryrapport wordt onder meer gesproken over zijn boek over Ethics, Technology, and Engineering, een werk dat over de hele wereld wordt gebruikt. Maar ook over zijn gigantische track record in onderzoek, zijn sleutelrol in een zwaartekracht programma, zijn KNAW lidmaatschap en vele andere prestaties.

Pronk voegt daaraan toe: “Ondanks je volle agenda draag je daarnaast ook bij aan de kernwaarden van de TU Delft door je rol als Integrity Officer en dat vinden wij als jury ontzettend mooi. We hebben een aantal écht ontroerende brieven ontvangen. Collega’s, studenten en alumni omschrijven jou als een topwetenschapper die met én tussen de mensen onderzoek doet, altijd met jouw kenmerkende innemende lach. De manier waarop jij tussen hen in staat, wordt als heel inspirerend en veilig ervaren”.

Dit bevestigt dat de mensen waarmee je werkt echt waarderen wat je doet en dat vind ik eigenlijk het belangrijkste.

Ibo van de Poel

Trots

Academic Director van de Teaching Acadamy Annoesjka Cabo mocht de prijs vervolgens overhandigen. “Het maakt een mens nederig als je leest wat er over jou wordt geschreven Ibo. We zijn heel blij dat we zo iemand in ons midden hebben.” aldus Cabo.

Aukje Hassoldt, decaan TBM: “Wij zijn heel erg trots op je. Ik kom veel mensen in de buitenwereld tegen die geïnspireerd zijn door jouw werk als onderzoeker. Dat zien we ook in alle brieven die we hebben gekregen. Ze zeggen allemaal hetzelfde: je bent inhoudelijk scherp, een hele goede begeleider en een hele goede leidinggevende. Daarnaast ben je een ontzettend warm, gul en actief mens. Dat is een fantastische combinatie die natuurlijk geweldig past bij deze Leermeesterprijs.”

Ibo neemt de prijs van harte in ontvangst. Hij zegt over het ontvangen van de prijs: “Ik heb mij al eens eerder afgevraagd: Waar zou ik mij nou echt mee vereerd voelen? Al snel kwam ik op de Leermeesterprijs. Juist omdat dit bevestigt dat de mensen waarmee je werkt echt waarderen wat je doet en dat vind ik eigenlijk het belangrijkste. Ik wil iedereen die hieraan heeft meegewerkt heel erg bedanken!”

We zijn heel blij dat we zo iemand in ons midden hebben

Annoesjka Cabo

Officiële uitreiking

In september wordt de prijs officieel uitgereikt voorafgaand aan de opening van het academisch jaar. Bij die gelegenheid zal de jury een uitgebreide toelichting geven op de verkiezing van Ibo. Details over de uitreiking zullen vooraf aangekondigd worden.