Studenten presenteren verbeteringen voor mest-opruim-robot

Nieuws - 27 juni 2024 - Webredactie ME

Een robot die koeienstallen uitmest. Aan dit project werkten de afgelopen weken 95 masterstudenten Robotics. Op 13 juni presenteerden ze hun robots aan docenten en opdrachtgever Lely, producent van geautomatiseerde systemen voor melkveehouders. De studenten ontwikkelden de besturingssoftware van de robot. Deze moest succesvol koeien en andere obstakels vermijden en zelf navigeren naar plekken waar mest ligt.

Het lab van Cognitive Robotics transformeerde op 13 juni deels in een mini-koeienstalsimulatie.  Bewegende robots simuleerden de ‘koeien’ en tussendoor lagen er plastic koeienvlaaien op de grond. Zo’n 20 studentengroepen hebben de afgelopen weken gewerkt aan het besturingssysteem voor een al bestaande mest-opruim-robot van Lely. Het besturingssysteem werd getest op de door Cognitive Robotics zelfgebouwde MIRTE Master robots. De MIRTE Master is een robot op wielen met een grijper met twee vingers. Het doel: de robot moet uit zichzelf mest herkennen en opruimen, objecten en robotkoeien ontwijken en makkelijk in gebruik zijn.

Dierenwelzijn

Een pittige opdracht, beamen projectdocenten Gillian Saunders en Chris Pek. “Er komt veel bij kijken”, vertelt Pek. “Zo is het niet alleen belangrijk dat de robot mest vindt en opruimt zonder ergens tegenaan te botsen, maar het moet ook makkelijk in gebruik zijn en bovendien diervriendelijk.” Dat gaat van het veilig ontwerpen van de robot tot het geluid wat hij maakt om koeien te waarschuwen dat hij is de buurt is. Daarvan mogen ze niet in paniek raken.

Eigen bedrijf

Voor deze opdracht hebben Saunders en Pek een eigen consultancybedrijf bedacht: MDP Inc. Op deze manier willen ze de studenten alvast zo goed mogelijk voorbereiden op hun toekomstige werkveld. “Bij het opzetten van dit vak hebben we inspiratie gehaald uit de industrie”, zegt Saunders. “Zoals bijvoorbeeld de richtlijnen rondom documentatie van technologische ontwikkelingen, het schrijven en testen van codes en de verschillende werkwijzen in projectwerk, zoals agile.”

De winnaars

Nadat alle groepjes de kunsten van hun robot hebben getoond, werden ze beoordeeld door docenten en medewerkers van Lely. De jury lette hierbij vooral op hoeveel koeienvlaaien de robots hebben opgeruimd, het gedrag van de robots rondom de koeien, de communicatie van de robots met de boer over de schoonmaakstatus en hoe de groepen de robot presenteren in hun pitch.
Groep 7 “Betsy” (Levijn de Jager, Wimer Leijendekker, Xavier Reparon, Jules Zwanen en Frits van Hall) ging er uiteindelijk met de hoofdprijs vandoor. Zij mogen hun werk presenteren op een grote robotica conferentie in juli in Delft.

Projectdocenten