Honda Research Institute (HRI) Japan en EWI werken samen aan mensgerichte computersystemen voor intelligente communicatie en sociale interactie

Nieuws - 29 juli 2024 - Communication EWI

Wetenschappers van de TU Delft faculteit EWI en het Honda Research Institute (HRI) in Japan werken samen aan de ontwikkeling van een uitgebreid AI-systeem voor inzicht in menselijke en groepsinteracties. Dit nieuwe systeem is bedoeld om empathische interactie te realiseren in een harmonieuze hybride samenleving waarin mensen en AI-agents samenleven en 24/7 met elkaar communiceren. Het project - dat loopt van 2023 tot 2027 - is gericht op het creëren van een generiek AI-systeem dat non-verbale signalen van menselijke lichaamshoudingen gebruikt, zoals handgebaren, oogopslag, gezichtsuitdrukkingen en spraak, voor verschillende sociale interactietaken. Dit AI-systeem zou een significante impact kunnen hebben op vele praktische toepassingen zoals industrieel werk, persoonlijke dagelijkse assistentie en gezondheidszorg, waar intelligente agents de laatste jaren steeds meer worden toegepast.

Mensgerichte computing

Wetenschappers van de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde en Informatica en het Honda Research Institute (HRI) in Japan werken samen aan een geavanceerd AI-systeem ontworpen om gebruikersgedrag te begrijpen en reacties te genereren voor AI-agents. Het project, dat gezamenlijk wordt gefinancierd door het Honda Research Institute Japan en het Nederlandse Top Consortium voor Kennis en Innovatie (TKI), voorziet in de financiering van twee promovendi en loopt van 2023 tot 2027. Het onderzoek richt zich op het creëren van een nieuw AI-systeem dat inputsignalen van menselijke lichaamshoudingen, handgebaren, oogopslag, gezichtsuitdrukkingen en spraak integreert, voor het uitvoeren van verschillende sociale interactietaken. Door gebruik te maken van een holistische benadering en geavanceerde generatieve AI-technologieën, worden deze non-verbale signalen samengevoegd om sociale dynamiek weer te geven, voor het aansturen van AI-agents, zoals robots of virtuele personages in Extended Reality (XR)-toepassingen (virtuele realiteit en andere immersieve technologieën). Dit AI-systeem heeft het potentieel om een grote impact te hebben op assistent-robots in echte toepassingen, waaronder industrieel werk, persoonlijke dagelijkse assistentie en persoonlijke gezondheidszorg.

Satoshi Shigemi en Lucas van Vliet

V.l.n.r: Jouh Yeong Chew, Satoshi Shigemi, Lucas van Vliet en Xucong Zhang

Samenwerking wetenschappers

Assistent professor Xucong Zhang van de sectie Pattern Recognition and Bioinformatics Section leidt het project bij EWI. Zijn primaire onderzoeksinteresse ligt in mensgerichte informatica, met als doel technologieën te ontwikkelen die menselijke gebruikers aanvoelen en van dienst zijn. Zijn onderzoek omvat gezichts-, hand- en lichaamsschattingen als onderdeel van holistische menselijke gedragsmodellering voor intelligente interactie tussen mensen en AI-agents. Het doel is om intelligente mens-robotinteractie en avatargeneratie te realiseren in XR-omgevingen.

Vertegenwoordigers van het Honda Research Institute (HRI) Japan - president Satoshi Shigemi en wetenschapper Jouh Yeong Chew, die het project leidt bij HRI Japan - bezochten TU Delft van 4 tot 5 juli 2024 om de voortgang van de onderzoekssamenwerking en toekomstige onderzoeksrichting te bespreken. Ze ontmoetten EWI decaan Lucas van Vliet en het management van de afdeling Intelligent Systems. Ze spraken over de gezamenlijke inspanningen op het gebied van human-centred computing voor intelligente communicatie en sociale interactie om de samenwerking tussen beide onderzoeksinstituten te versterken.

Satoshi Shigemi en Lucas van Vliet