TU Delft zet volgende stap in Campus Den Haag

Nieuws - 04 juli 2024

De TU Delft heeft groen licht gegeven aan de verdere ontwikkeling van haar aanwezigheid in Den Haag, onder de naam TU Delft | Campus Den Haag. Deze Haagse campus maakt, samen met Campus Rotterdam en AMS in Amsterdam, onderdeel uit van de multicampus strategie van de TU Delft. Het doel van Campus Den Haag is om Delftse studenten, onderzoekers en hun state-of-the-art technologische kennis beter te betrekken bij beleid en bestuur.

‘Met de prominente aanwezigheid en activiteiten van TU Delft in het bruisende hart van Den Haag, de stad waar beleid wordt gevormd en internationale betrekkingen centraal staan, geven we invulling aan onze maatschappelijke taak als universiteit. Dit doen we door bij te dragen aan weloverwogen politieke beslissingen, verbeteren van beleidsvorming en het verrijken van het publieke debat’, Behnam Taebi, Academic Lead TU Delft | Campus Den Haag.

In de komende jaren wordt verder gebouwd aan een campus waarin onderwijs, onderzoek en maatschappelijk impact samenkomen zijn rondom de drie maatschappelijke focusthema’s: Klimaat & Energy, Digitalisering en Safety & Security. Naast de bestaande master Engineering and Policy Analysis (EPA), worden twee nieuwe transdisciplinaire masterprogramma’s ontwikkeld en wordt er professioneel onderwijs opgezet onder de werktitel ‘Academy for Public Professionals’. Ook zal in  de komende jaren het interfacultaire Climate Safety & Security onderzoekscentrum verder worden  uitgebouwd. Vanaf 2026 zal samenhang binnen onze Haagse campus verder worden versterkt door verhuizing naar het nieuwe Universiteitsgebouw Spui (>3000 m2) midden in het centrum van Den Haag. Dit gebouw wordt gedeeld met Universiteit Leiden, UNL en enkele andere kennispartijen die actief zijn in Den Haag.

Deze nieuwe stap en de nieuwe naamgeving werden aangekondigd en gevierd tijdens de zomerborrel op 26 juni in New Babylon, de huidige Haagse Campus locatie op loopafstand van de Tweede kamer (zie foto).