Met Superhuman Sports van de bank af

Nieuws - 02 juli 2018 - Webredactie

Op de Superhuman Sports Design Challenge worden nieuwe combinaties gemaakt van fysieke spellen met technologie uit computergames. Het doel is om hiermee mensen aan te zetten tot meer bewegen. U bent van harte welkom tijdens het eerste internationale symposium op woensdag 4 juli in de Aula van de TU Delft van 9.00 uur tot 16.00 uur. Dan demonstreren negen teams hun nieuwe spellen aan het publiek.  

Mixed reality

Mensen van de bank af krijgen en actief laten sporten. Dat is een van de doelen van onderzoeker Stephan Lukosch van de TU Delft. Hij doet dit op een bijzondere manier: door sporten/spellen te combineren met de technologie van computergames: mixed reality. Hierdoor ontstaan nieuwe, gecombineerde sporten en spellen, zoals ook bekend van bijvoorbeeld de Nintendo Wii.
‘We mikken vooral op mensen die fysiek niet zo actief zijn maar die wel erg van computerspellen houden’, zegt Lukosch. ‘Daar liggen kansen om mensen meer te laten bewegen. We baseren ons op bestaande sporten en brengen daar variatie in aan. Veel van de spellen zijn nu bijvoorbeeld gebaseerd op trefbal, omdat de technologie daar al erg geschikt voor is.’ Het jonge onderzoeksveld, inmiddels bekend als Superhuman Sports, houdt zich dus bezig met  activiteiten die technologie gebruiken om de menselijke mogelijkheden vergroten, fysieke vaardigheden en inspanning vergen en die een competitie-element in zich hebben.

Design Challenge

De Superhuman Sports Design Challenge in Delft is het eerste internationale symposium over Superhuman Sports. Het vindt plaats op de TU Delft van maandag 2 tot en met woensdag 4 juli en wordt georganiseerd  door de International Superhuman Sports Society.

‘De deelnemers aan de Design Challenge hebben een superhuman sport ontworpen die fysieke activiteit en vaardigheden vergt. De superhuman sport moet ook het element van sociale interactie in zich hebben. Een individu of team speelt dus tegen een ander individu of team. De wedstrijd kan plaatsvinden in real-time of delayed en moet mixed reality gebruiken, dus ergens in het spectrum tussen Augmented of Virtual Reality.’ Op woensdag worden  negen nieuwe spellen door een jury beoordeeld. De winnaar wordt aan het einde van de dag bekend gemaakt.

Drie van de negen spellen zijn ontwikkeld door Delftse studentengroepen. Alle drie werken ze met de hololens-technologie.
Voorbeelden zijn VRabl: een soort trefbal met virtuele konijnen, die omver gekegeld kunnen worden maar ook gelokt met virtuele worteltjes; STAR, waarbij je moet zien te overleven op een lavaveld op Hawaii en League of Lasers.

Tokyo 2020

Dit symposium is nog maar het begin. Lukosch: “Het doel is om een jaarlijkse Design Challenge te hebben richting de Olympische Spelen van 2020 in Tokyo. Japan, zeer actief op dit terrein, wil daar graag uitpakken met dit onderwerp.” De Japanner Masahiko Inami, een van de oprichters van de Super Human Sport Society, organiseert overigens ook een workshop tijdens de Challenge in Delft.

Meer informatie op: https://superhuman-sports.org/delft/

Contact

Afgevaardigden van de media die interesse hebben om aanwezig te zijn bij de demo’s op woensdag 4 juli kunnen zich aanmelden bij Claire Hallewas (persvoorlichter TU Delft), c.r.hallewas@tudelft.nl , +31 (0)6 40953085.