MarsMellows naar World Festival in Detroit (USA) met LEGO robot

Het scholierenteam MarsMellows uit Delft en Den Haag mag met hun zelfgebouwde robot naar het World Festival van FIRST® LEGO® League in Detroit (USA). Zij wonnen met hun autonome LEGO-robot ‘Space Kees’ en hun geurmasker voor astronauten al de regiofinale in het Science Centre Delft en de Beneluxfinale in het klokgebouw te Eindhoven. Het team is op dit moment al volop bezig met de voorbereidingen. De presentaties worden vertaald in het Engels, er wordt gewerkt aan cadeautjes voor de andere deelnemende teams en de leerlingen proberen geld in te zamelen om de reis mogelijk te maken.

Het vriendenteam MarsMellows, bestaande uit 4 meisjes en 3 jongens heeft een robot van LEGO® gebouwd binnen het thema ‘Into Orbit.’ Hun ‘Space Kees’ is een volledige autonome robot, die tijdens de wedstrijd verschillende opdrachten moest uitvoeren.

Daarnaast hebben de scholieren een oplossing bedacht om astronauten weer beter te laten ruiken, zowel voorafgaand als ook tijdens de ruimtereis. Zij hebben zelfs een prototype van een geurmasker ontworpen en gepresenteerd. Dit hebben ze gedaan na met veel experts in binnen- en buitenland te hebben gesproken. Van André Kuipers leerden ze bijvoorbeeld dat zout in de ruimte de zuurtegraad van het bloed verandert, waardoor botontkalking optreedt. Een andere manier om het eten meer smaak te geven was dus heel erg welkom.

Succes MarsMellows!

Op 21 april vertrekt het team naar Detroit waar ze Nederland zullen vertegenwoordigen tijdens het World Championship. Daarnaast zetten de MarsMellows zich ook in om hun CO2-footprint te compenseren door een bedrag te doneren aan Trees for All, een organisatie die investeert in duurzame bosprojecten. Het Science Centre Delft en wethouder Hatte van der Woude zijn ontzettend trots op de MarsMellows en willen hen ook steunen door hun in het zonnetje te zetten met o.a. een sponsorbedrag om de deelname aan het World Festival te bewerkstelligen. Dit gaat gebeuren op woensdag 17 april 2019 van 15.00 – 16.00 uur in het Science Centre Delft.

Achtergrond FLL

De FIRST® LEGO® League is een programma van Stichting Techniek Promotie (STP). Zij maken zich sterk om wetenschap & technologie te integreren in het leven van kinderen en jongeren van 4 t/m 18 jaar. De deelnemende kinderen en jongeren hebben in teamverband binnen schooltijd en daarbuiten zelf een robot ontworpen, gebouwd en geprogrammeerd die zelfstandig missies in de ‘ruimte’ gaat uitvoeren. Daarnaast hebben ze binnen het thema ruimtevaart zelf een probleemstelling geformuleerd en onderzoek gedaan naar de oplossing daarvan.

Meer informatie

Robot Space Kees: een autonome robot met vlakke zijden, waar allerlei opzetstukken op gemonteerd kunnen worden
Ontwerp geurmasker