TU Delft Science Centre organiseert TU Talks Jr. met colleges voor kinderen van 8 t/m 12 jaar. De nieuwste editie heeft als thema: Techniek in de Olympische Spelen.

Dit jaar vinden de Olympische Spelen plaats in Parijs. Dus belichten wij de kant van de technologie die wordt ontwikkeld in Delft. Wist je dat er heel wat onderzoeken en technologieën worden ontwikkeld om sporters nog beter te laten presteren. Zo is er bijvoorbeeld een heel aerodynamica onderzoek gestart om wielrenners sneller te laten fietsen. Meer weten? Verschillende kenners in hun vakgebied informeren je over hun onderzoek en laten je meedenken. Koop snel je tickets en bekijk de Olympische Spelen dit jaar met een frisse kijk!
Let op: Alle colleges bezoeken? Dan moet je per college een ticket kopen.

Het college is alleen te bezoeken door kinderen. Het is niet mogelijk als ouder het college bij te wonen. Een ticket is dan ook alleen te gebruiken door kinderen tot 12 jaar.

Topsport en het geheim van snelle kleding

Wouter Terra | 26 mei 13:00-14:00 uur

Wielrenners, schaatsers en hardlopers, ze gaan ieder jaar sneller en breken record op record. Hoe kan dat eigenlijk en welke rol speelt kleding daarin? Ik ben Wouter Terra en werk als expert aerodynamica bij TeamNL om Nederlandse topsporters makkelijker door de wind te laten bewegen. In deze interactieve lezing leg ik uit wat aerodynamica is en waarom dit belangrijk is in topsport. Aan de hand van voorbeelden gaan jullie het geheim van snelle kleding van topsporters ontdekken. Uiteindelijk gaan we samen een wetenschappelijk experiment doen en proberen we aan te tonen dat gladder niet altijd sneller is.

Slim sporten met slimme sensoren - Hoe we met biomechanica en sensoren prestaties verbeteren en blessures verminderen.

Bart van Trigt | 16 juni 13:00-14:00 uur

Heb je ooit wel eens gehoord van slimme sensoren? Misschien heb je ze wel eens gezien wanneer je sport op TV kijkt. Wat doen die sensoren precies? Met deze sensoren kan je sportbewegingen meten, waarmee je sportprestaties kan verbeteren en blessures kan verminderen. Er zijn heel veel verschillende sensoren, van bewegingssensoren tot sensoren die de activiteit van een spier meten. Bart van Trigt neemt je mee in de wereld van sport biomechanica en laat zien hoe je met sensoren de prestaties van honkballers en tennissers kan verbeteren. Ook ga je zelf aan de slag om te ervaren hoe deze sensoren werken bij het gooien of slaan van een bal, en om te zien hoe sterk en actief je eigen spieren zijn. Wie gooit er technisch beter, jij of je vader? Komt het ervaren tijdens deze TU Talks Jr. Vaderdag* special!

*Vaders mogen speciaal op deze dag ook bij het college zijn. Zij hebben geen ticket nodig. Beperkte plekken beschikbaar, dus vol=vol.

7 juli: Programma nog in ontwikkeling

Binnenkort in de verkoop

Locatie

De colleges worden op verschillende locaties op de TU Delft campus gehouden. Voorafgaand aan je college ontvang je via de mail meer informatie.
Parkeren: Van den Broekweg 1 Delft