NWO-subsidie om centrale bouwstenen voor quantumcomputers te ontwikkelen

Nieuws - 02 mei 2024 - Communication TNW

De informatietechnologie speelt een centrale rol in de moderne maatschappij. De toekomst van deze sector ligt in de quantum-informatietechnologie, die een grote sprong voorwaarts belooft in rekenkracht en communicatie. De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft vanuit het Open Technologieprogramma een subsidie van €850,000 toegekend aan een consortium dat centrale bouwstenen voor toekomstige quantumcomputers zal ontwikkelen. Het consortium, onder leiding van UvA-natuurkundige Peter Schall, bestaat uit de Universiteit van Amsterdam, TU Delft en de partners uit het bedrijfsleven Toyota en Quix.

De afdelingen Chemical Engineering en Quantum Nanoscience van onze faculteit werken samen voor dit project. We gaan onderzoek uitvoeren vanaf de eerste stappen van lichtopname in chips tot ontwikkeling van apparaten. Bij Chemical Engineering gaan we onderzoeken hoe de materiaalstructuur het gedrag van elektronen beïnvloedt nadat ze in beweging zijn gebracht door licht. Materialen met veelbelovende eigenschappen zullen vervolgens worden verwerkt in photonic circuit devices in het Kuipers Lab bij Quantum Nanoscience.

Laurens Siebbeles, Professor of Opto-electronic Materials
Credits: Deviant Art, gebruiker firecloud42, CC BY-NC 3.0 Deed