Archief

52837 resultaten

07 november 2019

Delftse iGEM-studenten vallen in de prijzen met DNA-toolkit

Wat als we bacteriën konden inzetten om op grote schaal plastic af te breken? Wat als we bacteriën efficiënter biobrandstof zouden kunnen laten produceren? Helaas is dit nog niet mogelijk, maar een groep studenten van de TU Delft presenteerde maandag in Boston een plan om hier verandering in te brengen en won daarmee twee prijzen.

06 november 2019

Timon Idema: altijd op zoek naar wat we niet weten

Uit de vijf Teachers of The Year is Timon Idema gekozen om de faculteit TNW te vertegenwoordigen in de volgende ronde van de verkiezing. “Ik vind dat een eer, het is fijn om op zo’n manier erkenning te krijgen. Zeker omdat ik onderwijs heel leuk vind.”

31 oktober 2019

Kunstmatige celdeling stap dichterbij

Onderzoekers van de TU Delft zijn erin geslaagd om een biologisch mechanisme dat essentieel is voor de celdeling in bacteriën na te bouwen in het lab. Het onderzoek is een belangrijke stap binnen een groter, ambitieus project met als uiteindelijke doel: een volledig door de mens gebouwde cel die zichzelf in stand kan houden en zich kan delen. De onderzoekers hebben hun bevindingen gepubliceerd in Nature Communications.

24 oktober 2019

Ferdinand Grozema: “Weten waarom je iets leert, werkt”

Teacher of the Year bij TNW Ferdinand Grozema (MST/CE) probeert in zijn vakken zoveel mogelijk tools voor de wetenschap aan te bieden. “Ik laat zien wat je met de basiskennis in de chemie kunt bereiken.” Daarnaast is hij grondlegger van het vak ‘Scientific Writing and Argumentation’. “Want alleen met de juiste feiten is een tekst nog niet goed of leesbaar.”

10 oktober 2019

Pascale Daran: “‘Betrek me en ik leer’ is mijn onderwijsmotto”

Interactief college geven staat bij TNW Teacher of The Year Pascale Daran (LST) voorop. Ze coördineert het bachelorpracticum Biotechnology Basic Techniques en bespreekt wetenschappelijke literatuur met masterstudenten bij het vak Metabolic Reprogramming. “Deze vorm van onderwijs vind ik leuk, studenten merken dat ik dit vanuit mijn hart doe. Voor mij is een college geslaagd als de discussie zo geanimeerd is dat ik gewoon zou kunnen verdwijnen.”

08 oktober 2019

Nieuwe horizonten voor het samenbrengen van toekomstige quantumcomputers in een quantumnetwerk

26 september 2019

Lancering nieuwe grondstof uit afvalwater: Kaumera

Een duurzaam alternatief voor chemische stoffen in o.a. zaden, mestkorrels, beton en verf? Waterschappen, wetenschap (TU Delft) en bedrijfsleven presenteren op 2 oktober 2019 een nieuwe grondstof uit afvalwater: Kaumera Nereda® Gum. Deze grondstof is een duurzaam alternatief voor chemische grondstoffen en kan gebruikt worden als slimme coating voor zaden en mestkorrels, als lijm- en bindmiddel en op vele andere manieren.

26 september 2019

Martin Bruggink: “Beter lesgeven door aan te sluiten bij perspectief van de student”

Voor Teacher of the Year Martin Bruggink (SEC) draait alles om onderwijs. “Hoe zorg je dat mensen écht iets leren, dat is de vraag waar het om gaat op de lerarenopleiding. De TU-studenten die ik onder mijn hoede heb leer ik om kennis zo goed mogelijk over te brengen aan middelbare scholieren. Ik ben blij met de waardering voor onderwijs die uit deze verkiezing spreekt, dat duidelijk is dat je ook daarin kunt excelleren.”

24 september 2019

'Onderzoek naar batterijen is veelbelovend, maar heeft nog een lange weg te gaan'

Intreerede prof.dr.ir. M. Wagemaker (TNW): Recharge 25 september 2019, start om 15:00 – Aula, TU Delft

17 september 2019

Een moleculaire brug verder

Elektronica op basis van moleculen kan in de toekomst nieuwe mogelijkheden opleveren voor de miniaturisering van circuits. TU Delft-onderzoekers zijn er, samen met partners uit Zwitserland (Empa), Israël en het Verenigd Koninkrijk in geslaagd om een cruciaal detail in de realisatie van dergelijke circuitelementen op te lossen: een moleculaire brug voor elektronen die bij kamertemperatuur mechanisch en elektronisch stabiel blijft. De resultaten zijn pasgeleden gepubliceerd in het tijdschrift "Nature Nanotechnology".