52877 resultaten

10 december 2019

Combinatie microscopietechnieken geeft twee keer scherper beeld

Onderzoekers van de TU Delft hebben twee bestaande technieken binnen de superresolutie-microscopie gecombineerd tot een nieuwe methode. Veel experts zagen het combineren van de technieken als iets dat technisch onmogelijk was. Met de nieuwe, gecombineerde methode kunnen onderzoekers de minuscule onderdelen van levende cellen beter dan ooit in beeld brengen. Dat kan onder meer leiden tot nieuwe inzichten in de gezondheidszorg.

09 december 2019

Een impuls voor protonentherapie onderzoek bij hoofd- hals kanker

05 december 2019

Jong Talent Prijzen voor studenten TNW

Elk jaar in november reikt de KHMV, het oudste “Geleerde Genootschap” in Nederland, de Jong Talent Prijzen uit. Studenten van technische en exacte opleidingen krijgen dan verschillende afstudeer- en aanmoedigingsprijzen. Een overzicht van de winnaars van TNW van dit jaar.

03 december 2019

Alle pilsgisten stammen af van één ‘oergist’

Pilsgist, het beroemde micro-organisme waar brouwers jaarlijks honderden miljarden liters pils en andere lagerbieren mee maken, is zo’n 500 jaar geleden ontstaan door een toevallige ontmoeting tussen twee gistsoorten. De giststammen waar tegenwoordig pils mee wordt gemaakt zijn allemaal terug te voeren tot dat moment. Dat concluderen onderzoekers van de TU Delft op basis van een uitgebreide DNA-analyse.

25 november 2019

Mark van Loosdrecht verkozen tot lid Chinese Academy of Engineering

Hoogleraar Milieubiotechnologie Mark van Loosdrecht wordt aangesteld als lid van de Chinese Academy of Engineering (CEA). Dat heeft de nationale academie voor engineering bekendgemaakt.

21 november 2019

Zeven TU Delft-onderzoekers op lijst van Highly Cited Researchers 2019

Clarivate heeft de jaarlijkse lijst van Highly Cited Researchers gepubliceerd. Hierop zijn de namen van de meest geciteerde onderzoekers binnen een bepaald vakgebied te vinden. Dit jaar hebben zeven Delftse onderzoekers, of onderzoekers die een TU Delft-affiliatie hebben, de lijst gehaald.

19 november 2019

Een Marsbasis bouwen met bacteriën

Hoe maak je een Marsbasis? Simpel: je stuurt een capsule met wat bacteriën naar de rode planeet en laat ze daar ijzer mijnen.

18 november 2019

Tuning quantum materials with hydrogen gas

15 november 2019

Onderzoekers zien razendsnel jagend CRISPR-systeem in actie

Over de hele wereld gebruiken onderzoekers CRISPR-systemen voor genbewerking, met CRISPR-Cas9 als bekendste voorbeeld. Toch bestaat er nog veel onduidelijkheid over hoe dit soort systemen te werk gaan in de cel. Onderzoekers van de TU Delft en Wageningen University & Research hebben één zo’n systeem, het zogeheten CRISPR-Cascade-complex, nu voor het eerst gevolgd tijdens de jacht op vijandig DNA. Het bacteriële verdedigingsmechanisme is verbazingwekkend snel en efficiënt: elke seconde controleert het maar liefst 100 verschillende stukjes DNA.

07 november 2019

Opening Industrial Catalysis Lab TU Delft

Op 20 november 2019 opent de TU Delft het Industrial Catalysis Lab, een nieuwe high-tech faciliteit die het mogelijk maakt om experimenten onder hoge druk en op dito temperaturen uit te voeren. Het lab vormt een brug tussen de academische wereld, waar experimenten doorgaans onder lagere druk en op lagere temperaturen worden gedaan, en de industrie. Onderzoekers onder leiding van een nieuwe hoogleraar gaan er innovaties ontwikkelen op het gebied van de katalyse. Dat is een technologie die chemische reacties versnelt en die aan de basis ligt van onder meer plastics, brandstoffen en kunstmest.