52750 resultaten

27 augustus 2020

Onderzoekers zetten belangrijke stap richting nieuwe generatie batterijen

TU Delft-onderzoekers hebben, in samenwerking met onderzoekers van Tsinghua University, een belangrijke stap gezet richting een nieuw soort Li-ionbatterijen, de batterijen die onder meer in onze smartphones, laptops en elektrische auto’s zitten. Het lukte ze voor het eerst om een elektrolyt te maken dat goed samengaat met een anode gemaakt van lithiummetaal. Lithiummetaal is voor anodes de heilige graal. In theorie kun je met dit materiaal een twee tot drie keer hogere energiedichtheid halen dan met de huidige batterijen.

27 augustus 2020

Twee bits in één atoom

Onderzoekers van de TU Delft zijn erin geslaagd om twee verschillende soorten magnetisme in een enkel atoom onafhankelijk van elkaar te manipuleren. Het onderzoek is van belang voor de ontwikkeling van uiterst kleine vormen van dataopslag. De nieuwe ontdekking maakt het mogelijk om, op termijn, twee bits aan informatie op te slaan in één atoom.

16 juli 2020

Op weg naar minimale cellen

Hoe dichter we bij het bouwen van een levende cel komen, hoe minder we het kunnen begrijpen. In de driedaagse virtuele workshop “Reconstituting biology - charting the way to minimal cells” beaamden cel-bouwende onderzoekers dat die complexiteit de cel juist zo interessant maakt.

16 juli 2020

Nieuw: Online TU Delft zomercursus Pre-University Physics (start 3 augustus)

Nooit eerder stonden technologie en innovatie zo centraal in onze samenleving. Natuurkunde laat ons zowel simpele dagelijkse fenomenen als de nieuwste technologieën begrijpen: van gitaarmuziek tot het 5G-netwerk. Voor veel opleidingen en vakgebieden is natuurkunde dan ook onmisbaar.

25 juni 2020

Researchers create a mechanically-tunable graphene quantum dot

25 juni 2020

Eerste detector-array gereed voor GUSTO ballonmissie

De eerste detector-array voor NASA's GUSTO-missie heeft zijn pre-shipment review doorstaan en wordt nu naar de Universiteit van Arizona verzonden voor integratie in de ballontelescoop. SRON ontwikkelt samen met TU Delft de drie 8-pixel-arrays, voor de frequenties 4.7, 1.9 en 1.4 terahertz. Ze hebben nu de array voltooid voor het 4.7 terahertzkanaal—het lastigste onderdeel. GUSTO is een ballonmissie die de emissies gaat meten van materiaal tussen de sterren; het interstellaire medium.

19 juni 2020

Spinozapremie voor Nynke Dekker

Nynke Dekker ontvangt dit jaar de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding in de Nederlandse wetenschap. Naast Nynke Dekker ontvangen prof. dr. ir. Jan van Hest (TUE), prof. dr. Pauline Kleingeld (RUG) en prof. dr. Sjaak Neefjes (LUMC/UL) de Spinozapremie. Prof. dr. Linda Steg (RUG) en prof. dr. Ton Schumacher (AVL/LUMC/UL) ontvangen de Stevinpremie. De laureaten krijgen ieder 2,5 miljoen euro, te besteden aan wetenschappelijk onderzoek en activiteiten met betrekking tot kennisbenutting.

02 juni 2020

TU Delft lanceert eerste acht ‘TU Delft AI Labs’

Hoe kun je met behulp van artificiële intelligentie (AI) wetenschappelijke vooruitgang versnellen?

01 juni 2020

Onderzoekers ontwikkelen methode om fase-overgangen in 2D-materialen te bestuderen

Faseovergangen spelen een belangrijke rol in materialen. In tweedimensionale materialen, waarvan grafeen de bekendste is, kunnen faseovergangen echter zeer moeilijk te bestuderen zijn. Onderzoekers van de Technische Universiteit Delft en de Universiteit van Valencia hebben een nieuwe methode ontwikkeld die helpt dit probleem op te lossen. Ze hebben ultradunne lagen van 2D-materialen over een holte gespannen en de resonantiefrequentie van de daardoor ontstane membranen met behulp van lasers gevolgd. De resultaten van hun werk zijn gepubliceerd in Nature Communications.

28 mei 2020

Prijzen voor drie onderzoekers van TNW

Het regent prijzen bij de Faculteit Technische Natuurwetenschappen. Maar liefst drie onderzoekers zijn de afgelopen periode beloond met verschillende prijzen. Het gaat om Ad van Well, Arthur Gorter de Vries en Jasmijn Hassing.