Archief

52752 resultaten

08 februari 2021

Researchers control a magnet’s state by optically shaking its atomic lattice

An international team led by researchers of Delft University of Technology (TU Delft) has managed to manipulate the magnetic state of a magnetic material by optically shaking it. The whole process happens within an extremely short time frame of less than a few picoseconds. In times of stalling efficiency trends of current technology, such atomically-driven ultrafast control of magnetism opens broad new vistas for information technology. The results, which have been published in Nature Materials, could eventually lead to fast and energy-efficient data processing technologies, which are essential to keep up with our data hunger.

03 februari 2021

CO₂ uit de atmosfeer opvangen met duurzame energie

Er wordt hard gewerkt aan methodes om CO₂ af te vangen uit de atmosfeer, om op die manier klimaatverandering tegen te gaan. Naast bestaande methodes met giftige oplosmiddelen, zijn er nu elektrochemische technieken in opkomst die kunnen werken met duurzame elektriciteit. De Delftse onderzoeksgroep van David Vermaas analyseerde samen met Wetsus en Caltech deze verschillende duurzame methodes om CO₂ af te vangen en vergeleek ze voor het eerst met elkaar. Daarnaast beschreven de onderzoekers ook welke methodes de meeste potentie hebben om grootschalige CO₂-afvang mogelijk te maken. Hun paper verscheen onlangs in het wetenschappelijke tijdschrift Energy & Environmental Science.

28 januari 2021

TU Delft lanceert nieuwe reeks ‘TU Delft AI Labs’

De TU Delft lanceert vandaag een nieuwe reeks van acht ‘TU Delft AI Labs’. Binnen deze labs gebruiken wetenschappers artificiële intelligentie (AI) om wetenschappelijke vooruitgang te versnellen en maatschappelijke vraagstukken het hoofd te bieden. In de loop van 2021 zullen nog eens acht labs gelanceerd worden, waarmee het totaal op 24 labs komt. De werving voor 32 PhD posities voor de nieuwe TU Delft AI Labs wordt eind februari gestart. Daarnaast zal de TU Delft op 25 februari de labs presenteren op de MIT European career fair.

20 januari 2021

Paulien Herder benoemd tot decaan faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW)

13 januari 2021

Ron Haaksman wint J.B. Westerdijkprijs

Ron Haaksman, geliefd docent natuurkunde-experimenten bij TNW, heeft dit jaar de J.B. Westerdijkprijs gekregen. Ron werd voorgedragen door de Vereniging voor Technische Physica (VvTP), de studievereniging van Technische Natuurkunde, en kreeg de prijs tijdens het Nieuwsjaarsontbijt van de faculteit op maandag 11 januari 2021.

11 januari 2021

Delftse onderzoekers bouwen kunstmatig chromosoom

Biotechnologen van de TU Delft hebben een kunstmatig chromosoom gebouwd in gist. Het chromosoom kan naast de natuurlijke gistchromosomen bestaan, en dient als platform om veilig en eenvoudig nieuwe functies aan het micro-organisme toe te voegen. Onderzoekers kunnen het kunstchromosoom gebruiken om gistcellen om te bouwen tot levende fabriekjes die in staat zijn om nuttige chemicaliën en zelfs medicijnen te produceren.

11 januari 2021

Mooijzaal onthuld in Gebouw 22

Tijdens het Nieuwjaarsontbijt is de nieuwe naam voor Zaal E in Gebouw 22 onthuld: de Mooijzaal. Professor Hans Mooij (1941) is zonder twijfel een van de meest invloedrijke en succesvolle Nederlandse wetenschappers van de afgelopen decennia.

07 januari 2021

ERC Proof of Concept-beurs voor Frank Hollmann

Frank Hollmann (Biotechnology) krijgt van de European Research Council een Proof of Concept-beurs. Hij is één van de 55 houders van ERC-grants die in aanmerking komen voor deze aanvullende financiering. Met het geld kan worden onderzocht wat het commerciële- of innovatiepotentieel van de resultaten van EU-gesubsidieerde onderzoek is.

06 januari 2021

PhD cum laude voor Evert Merkx

We zijn een stap dichter bij Lichtgevend Glas. Op 14 december 2020 verdedigde Evert Merkx van de afdeling Radiation Science & Technology (RST) met succes zijn proefschrift en de bijbehorende stellingen. Na een intensieve verdediging besloot de promotiecommissie Evert cum laude te laten promoveren. ‘Cum laude’ is de hoogste onderscheiding die de TU Delft aan promovendi kan toekennen. Deze onderscheiding wordt slechts aan 5% van de promovendi toebedeeld.

04 januari 2021

Groenere chemie dankzij nieuwe benadering van katalyse

Onderzoekers in Delft hebben een katalysator ontwikkeld die zelfs in verwaarloosbare hoeveelheden effectief is. De vorm en de robuustheid van de katalysator zorgen ervoor dat deze veel langer meegaat in reacties, waardoor veel energie, afval en kosten kunnen worden bespaard. De resultaten zijn gepubliceerd in Nature Communications.