52754 resultaten

24 maart 2021

Halfgeleider qubits schalen in twee dimensies

Het hart van elke computer, de processor, wordt gemaakt met halfgeleidertechnologie die miljarden transistoren op een enkele chip kan aanbrengen. Onderzoekers van de groep van Menno Veldhorst in QuTech, een samenwerking van TU Delft en TNO, hebben nu aangetoond dat diezelfde technologie volstaat om een tweedimensionale array van qubits te vervaardigen die gezamenlijk als quantumprocessor opereren. Hun onderzoek, een cruciale mijlpaal voor schaalbare quantumtechnologie, is vandaag in Nature gepubliceerd.

22 maart 2021

Bewegingsintenties in de hersenen decoderen met echografie

Een internationaal team wetenschappers, waaronder ImPhys-onderzoeker David Maresca, heeft vandaag een artikel gepubliceerd in Neuron waarin ze de decodering van bewegingsintenties in de hersenen met ultrasone golven aantonen. De resultaten zijn veelbelovend voor de ontwikkeling van minder invasieve brein-machine interfaces.

18 maart 2021

Vier nieuwe Marie Curie Fellows voor TNW

De faculteit Technische Natuurwetenschappen heeft vier getalenteerde internationale onderzoekers aangetrokken via het Marie Skłodowska-Curie Actions Individual Fellowships-programma van de Europese Unie. De nieuwe Fellows zijn: Anders Barth (Bionanoscience), Baptiste Heiles (Imaging Physics), Josep Ingla-Aynés (Quantum Nanoscience) en José Palomo Jiménez (Chemical Engineering).

08 maart 2021

Intrekking Nature-artikel Quantized Majorana conductance

De auteurs van het artikel Quantized Majorana conductance uit 2018 hebben dit artikel ingetrokken. De auteurs werden op problemen gewezen door twee wetenschappers in hetzelfde onderzoeksgebied en hebben toen hun eerdere metingen opnieuw onderzocht. Ze hebben daarbij vastgesteld dat de belangrijkste conclusie onvoldoende onderbouwd was.

08 maart 2021

Delftse test maakt detectie van genetisch materiaal met het blote oog zichtbaar

Onderzoekers van de TU Delft hebben een test ontwikkeld waarmee ze specifieke stukjes genetisch materiaal kunnen opsporen, waarna de uitslag met het blote oog af te lezen is. Met de test kunnen onder meer virussen, zoals het coronavirus, en antibioticaresistente bacteriën snel en goedkoop worden gedetecteerd. De resultaten zijn gepubliceerd in Biophysical Journal.

02 maart 2021

Delftse onderzoekers ontwikkelen veelzijdige waterstofsensor

Waterstof speelt een steeds belangrijkere rol in de transitie naar een compleet duurzame economie. Op dit moment wordt het al op grote schaal gebruikt in de industrie, en ook steeds vaker voor het opslaan van duurzame energie en het aandrijven van met name grote en zware voertuigen. Daarnaast zijn er plannen om het bestaande aardgasnet om te bouwen naar een waterstofnet. Maar waterstof is onder sommige condities een brandbaar en soms zelfs explosief gas. Daarom moeten de kleinste waterstoflekken zo snel mogelijk worden opgespoord. Goedkope, betrouwbare, en kleine sensoren die snel kleine hoeveelheden waterstof kunnen detecteren, zijn dus van vitaal belang. Onderzoekers van de TU Delft hebben nu een materiaal ontwikkeld dat hiervoor uitermate geschikt is.

02 maart 2021

Researchers probe the ‘full’ thermoelectric properties of a single molecule

One of the dreams of physicists today is being able to harvest electricity back from dissipated heat. The key to this probably resides in circuits that contain single molecules. Instead of being limited to classical conductance, the thermopower can be enhanced dramatically by the properties of quantum states. But then, what quantum states offer good efficiency? What characteristics are desirable? Theory often offers contrasting predictions. Unfortunately, experiments have also not yet provided any proof, since they are notoriously difficult to set up. But now, researchers at Delft University of Technology (TU Delft) in collaboration with UC Louvain, University of Oxford, Northwestern University and Heriot-Watt University have done just that. They experimentally probed the gate and bias dependent thermoelectric properties of a single molecule for the very first time. The results have been published in Nature Nanotechnology.

18 februari 2021

Simon Gröblacher benoemd tot hoogleraar

Het College van Bestuur van de TU Delft heeft besloten Simon Gröblacher (afdeling Quantum Nanoscience) te benoemen tot hoogleraar Quantumfysica.

18 februari 2021

Windsurfende virusdeeltjes kunnen 1,5 meter overbruggen

Kan een zuchtje wind de 1,5-metermaatregel teniet doen? Daar lijkt het wel op, zegt Saša Kenjereš (Chemical Engineering) in een nieuw artikel in Annals of Biomedical Engineering. Hij modelleerde de manier waarop virusdeeltjes tijdens het praten de mond verlaten, en hoever ze kunnen reizen bij zowel stilstaande als bewegende lucht. Daarbij zag hij dat virusdeeltjes op een lichte rugwind kunnen meesurfen, en zodoende veel verder komen dan in een omgeving waarin de lucht volledig stilstaat. In een ruimte met stilstaande lucht lijkt 1,5 meter een veilige afstand te zijn. Maar een nauwelijks waarneembaar briesje zorgt er al voor dat virusdeeltjes zo'n afstand relatief gemakkelijk kunnen overbruggen.

11 februari 2021

Reactor Instituut Delft herbenoemd als officiële partner van International Atomic Energy Agency

Het Reactor Instituut Delft (RID), de nucleaire onderzoeksreactor van de TU Delft, is voor de vierde keer geselecteerd als samenwerkingscentrum voor het International Atomic Energy Agency (IAEA). Het IAEA en het RID zijn overeengekomen om de samenwerking op het gebied van neutronenactiveringsanalyse (NAA) uit te breiden. De focus ligt daarbij op neutronenbundel gebaseerde methodologieën: een sleuteltechnologie in materiaalonderzoek, biologie en geneeskunde.