Hoe veilig is een zelfrijdende auto nu echt?
Dr. Eleonora Papadimitriou is assistant professor bij de TU Delft en doet onderzoek naar veiligheid in transport. Maar hoe veilig is een zelfrijdende auto nu echt?
Hoe veilig is een zelfrijdende auto nu echt?
Veiligheid is een van de belangrijkste uithangborden voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto’s. Maar het is nog lang niet zo makkelijk om te zeggen dat ze echt veiliger zijn. Op het moment hebben we nog te weinig bewijs om dat zo makkelijk te stellen, en het valt nog te bewijzen dat zelfrijdende auto’s in alle situaties veilg(er) zijn.
Wat we wel weten is dat ze kunnen helpen een reeks aan ongelukken door menselijker fouten te vermijden: een computer heeft geen last van alcohol, afleidingen, vermoeidheid en te hard rijden. Maar tegelijkertijd is de verwachting dat mensen de controle overnemen in een hele reeks gevallen, bijvoorbeeld als een sensor stuk gaat of de auto op onbekend terrein komt. Kunnen we echt verwachten dat menselijke bestuurders alert blijven als een AI systeem al een hele tijd aan het rijden is? Kunnen we verwachten dat ze op de lange termijn hun rijvaardigheid behouden? We weten van de luchtvaart dat juist daar uitdagingen zitten, en dat die nieuwe types ongelukken kunnen veroorzaken.
Ook is het lastig om de veiligheid van zelfrijdende auto’s in complexe situaties in te schatten. Er wordt veel geroepen over de goede statistieken op de snelweg, maar wat gebeurt er in een stad als de computer plots om moet gaan met conventionele auto’s, zelfrijdende auto’s, voetgangers, fietsers, scooters, rolstoelen, enzovoorts?
Onderzoek laat zien dat er twee belangrijke factoren zijn voor de veiligheid van zelfrijdende auto’s. Ten eerste de penetratie: hoe meer zelfrijdende auto’s er op de weg zijn, des te meer ervaring menselijke bestuurders en voetgangers met ze krijgen. Er zal een leercurve zijn, maar mensen kunnen zich aanpassen op het gedrag van de computers. Ten tweede is vertrouwen belangrijk: bestuurders en andere weggebruikers moeten zich goed bewust zijn van de echte capaciteiten van deze algoritmes, en ze niet te veel of te weinig vertrouwen. De veiligheid van zelfrijdende auto’s hangt dus meer van ons af dan je zou denken.