SenseLab
Het SenseLab is een onderzoeksfaciliteit van de faculteit Bouwkunde en het Science Centre Delft. Initiator en oprichter van het SenseLab is professor Philomena Bluyssen, hoogleraar binnenklimaat.
Het SenseLab is de eerste onderzoeksfaciliteit van de TU Delft die ontwikkeld is met de bezoeker als centraal uitgangspunt. De wens is om de wetenschap en het publiek dichter bij elkaar te brengen door ze onderdeel te maken van echt wetenschappelijk onderzoek.
Het SenseLab bestaat uit vijf verschillende ruimtes waarbij elke ruimte een andere inrichting heeft en zich focust op de zintuigen. Bezoekers krijgen de mogelijkheid om in de vier testkamers een testje te doen met hun eigen zintuigen.
Achtergrond Informatie
-
Het actuele onderzoek richt zich op het analyseren en verbeteren van het binnenklimaat in schoolklassen. Veel scholen zijn verouderd en klassen zijn niet ingericht voor 30 kinderen. Financiële middelen om elke school opnieuw te bouwen of te voorzien van moderne installaties is er ook niet. Daarnaast is er weinig onderzoek gedaan naar wat kinderen prettig ervaren als binnenklimaat.
De afgelopen maanden is een team van wetenschappers langs alle scholen gegaan om metingen te doen in de klaslokalen tijdens verschillende weersituaties. Dezelfde scholen zijn uitgenodigd om een dag in het SenseLab te verblijven zodat kinderen de verschillende omstandigheden kunnen ervaren. Met deze twee metingen is het eventueel mogelijk om conclusies te trekken en te weten te komen wat kinderen als een prettig binnenklimaat ervaren.
Alle scholen hebben intussen het SenseLab bezocht en alle gegeven worden op dit moment geanalyseerd. Tevens wordt er aan een vervolgonderzoek gewerkt om de ruimtes een nieuwe invulling te geven.
Kijk ook op:
www.tudelft.nl/bk/onderzoek/onderzoeksfaciliteiten/senselab/
-
De Experience Kamer
De experience kamer is een glazen ruimte die omgeven is met moderne installaties. Deze ruimte is niet toegankelijk voor het publiek en wordt alleen gebruikt op uitnodiging van de onderzoeksgroep. Door middel van het neutrale glas en alle installaties is het mogelijk om een groot aantal aan ruimtes en het binnenklimaat te simuleren. Denk hierbij aan het veranderen van ventilatie, licht omstandigheden, materialen, e.d.
Op dit moment is er een onderzoek gaande waarbij schoolklassen worden uitgenodigd om les te krijgen in de Experience kamer. Door de omstandigheden te veranderen hoopt de onderzoeksgroep inzicht te krijgen in een fijn binnenklimaat voor scholieren. Als het onderzoek is afgerond zullen de scholen deze informatie meekrijgen en kunnen zij hun locaties aanpassen om betere concentratie en educatie te bieden.
Geur
Je neus is het zintuig waarmee je geurtjes kunt waarnemen. Lekkere geurtjes van bijvoorbeeld eten en bloemen of de stank van poep. Heel vroeger was je neus belangrijk om te overleven, zoals het herkennen van gevaar of het vinden van voedsel.
Onze neus kan sommige geurstoffen heel goed waarnemen, maar andere stoffen, zoals koolmonoxide, zijn geurloos en kunnen heel gevaarlijk zijn. Dan hebben we een meetinstrument nodig.Materialen die in onze leefomgeving worden toegepast hebben allemaal een specifieke geur. Dit kan in extreme gevallen invloed hebben op onze gezondheid of bepalen of wij een ruimte prettig vinden of niet.
Thermisch Comfort
De zintuigen waarmee je warmte of kou kan voelen zitten in je huid. Via deze warmte- en koude receptoren neem je warmte of kou waar.
De hypothalamus, in onze hersenen, zorgt voor de beheersing van onze lichaamstemperatuur. Die lichaamstemperatuur wordt bepaald door de kerntemperatuur, de temperatuur van de centrale delen of belangrijke organen van ons lichaam, en de temperatuur van de huid.
Wanneer wij het te koud hebben dan gaat er een signaal naar ons zenuwstelsel om te zorgen dat bloedvaten vernauwen, dat we gaan beven of trillen, allemaal om te zorgen dat er minder warmte wordt afgevoerd of afgegeven, en dat we door beweging weer iets warmer worden. Wanneer we het te warm hebben, probeert het lichaam juist af te koelen, door de bloedvaten te verwijden en door meer te zweten.Akoestiek
Het zintuig waarmee je geluid kunt waarnemen is het oor. Geluid komt de gehoorgang binnen en brengt het trommelvlies en de gehoorbeentjes in beweging. Deze beweging wordt doorgegeven aan een vloeistof in het binnenoor. Daar zitten haartjes die de prikkels naar de hersenen doorsturen.
Het buisje van Eustachias zorgt ervoor dat de druk in de neusholtes en het middenoor in balans blijft. Als je verkouden bent dan zit deze soms verstopt. Daar kun je dan last van krijgen als je gaat duiken of met een kabelbaan de bergen in gaat.
Licht
Het zintuig waarmee je licht en kleur kan waarnemen is het oog. Licht komt binnen via het hoornvlies, de pupil, de lens en het glasachtige lichaam, waar een deel wordt geabsorbeerd voordat het op de lichtgevoelige binnenlaag komt (de retina). Een deel van die retina, de fovea, is het meest gevoelig voor licht, daar zitten de meeste staafjes en kegeltjes (lichtreceptoren). De blinde vlek is de plek waar de optische zenuw het oog verlaat.
Sneak Peek - Stappen
Stap 1 | Ontvang de bezoekers op het ingeroosterde tijdstip in bij de deur van het SenseLab
- Als er geen bezoekers staan te wachten kun je op eigen initiatief rondvragen of men deze Sneak Peek wil volgen. Eventueel kun je mensen overhalen door ze een korte uitleg te geven van de Sneak Peek
- Per ronde is er plek voor 11 personen, afhankelijk van de drukte kunnen sessies ingekort worden om de doorstroom te vergroten.
Stap 2 | Geef een korte introductie over het SenseLab en het actuele onderzoek van professor Philomena Bluyssen (Faculteit Bouwkunde)
Stap 3 | Verdeel de bezoekers in vier groepen, geef aan dat je een voor een uitleg komt geven over de ruimte en het proefje. Elke ervaring duurt ongeveer 5 minuten.
- Geur: 2 personen
- Thermisch Comfort: 1 persoon
- Akoestiek: 4 personen
- Licht: 4 personen
Stap 4 | Geurkamer
- Door de grote witte knop te drukken gaat de ventilator voor een aantal seconden draaien
- Laat de bezoekers aan de kokers ruiken voordat ze naar de materialen kijken, het raden van materialen is bijzonder lastig
Stap 5 | Thermisch Comfort
- Bij deze demo is het van belang dat de orientatie en positie van de fysieke ruimte overeenkomt met de VR omgeving op het scherm. Als de VR ruimte verkeerd georienteerd is kan deze handmatig geroteerd worden met de twee Vive controllers. Dit doe je door op de grote ronde thumbpad te drukken. De orientatie van het raam moet overeenkomen met de warmte lamp en de ventilator.
- De bezoeker kan op het kruisje gaan staan en de bril opzetten.
- Door naar de ramen te kijken gaan afwisselend de warmte lamp en de ventilator aan.
Stap 6 | Akoestiek
- Plaats 2 bezoekers op de stoel voor het gordijn en 2 bezoekers op de stoel achter het gordijn
- Als er geen geluid te horen is kun je dit starten door op play te drukken op de ipod
- Er gaan verschillende geluiden spelen, per geluid verandert te perceptie van het geluid afhankelijk van de ruimte waar men zit
- Vraag de bezoekers om na 2 minuten te wisselen van plek (galm kamer en gedempt)
Stap 7 | Licht
- Plaats 2 bezoekers achter de tafel met het witte blad en 2 bezoekers achter de tafel met het bruine blad
- Het licht verandert geleidelijk (duurt 4 minuten) van intensiteit en kleur
- Vraag de bezoekers om rustig te blijven zitten en te observeren wat de de omgeving doet door de verandering in licht
- Vraag de bezoekers om na 4 minuten van plek te wisselen zodat zij de verschillen van de omgeving ervaren.
Stap 8 | Bedank iederen en wijs er op dat er nog andere demonstraties en sneak peeks zijn.
Niet vergeten | Vul de evaluatie in per demonstratie
- Met jullie informatie kunnen we de informatie naar studenten en bezoekers verbeteren!