Filter results

9810 resultaten

Statement RvT

De sociale veiligheid binnen de TU Delft ligt ons als RvT na aan het hart. Het blijft pijnlijk te horen dat studenten en medewerkers onveiligheid ervaren. We zijn hier zeer bezorgd over. Vanuit onze rol als toezichthouder heeft het nauw volgen van de uitvoering van het Plan for Change sociale veiligheid en integriteit dan ook topprioriteit. We realiseren ons dat uitvoering en zichtbare verandering tijd nodig hebben. Tegelijkertijd helpt het als er eerste stappen gezet worden. En die zien we ook. We voeren gesprekken met medezeggenschap, we nodigen experts op dit terrein uit in onze vergaderingen en we laten ons bijpraten door de projectleider sociale veiligheid (Olivier Sueur) en de portefeuillehouder in het CvB (Tim van der Hagen). Zo monitoren we de voortgang, stellen we vragen en beoordelen op basis hiervan of het plan van aanpak de gewenste resultaten oplevert. Vanuit onze rol zijn we over de voortgang actief gesprekspartner voor de minister. Zoals we eerder al aangaven (interview Delta 28 juni) heeft het CvB ons volledige vertrouwen. Dat zien we bevestigd in de voortgang in de uitvoering van het plan van aanpak. Uiteraard toetsen we voortdurend het draagvlak voor het CvB. We willen nog eens benadrukken dat sociale veiligheid een verantwoordelijkheid is van ons allemaal. Dat kun je niet alleen op het bord van enkele personen leggen. Spreek elkaar daarop aan. Dat doen wij ook en dat blijven we doen. Ook wij willen resultaten zien en natuurlijk zijn we erop aanspreekbaar als het niet snel genoeg gaat. Maar, hoe lastig soms ook, geef elkaar wat tijd en ruimte met daarbij oog voor elkaars rol en verantwoordelijkheid. We zijn en blijven vanuit onze verantwoordelijkheid in ieder geval nauw betrokken bij sociale veiligheid. We herkennen ons dan ook niet in de mening van het CNV als zou de RvT niet ingrijpen. Wij vullen onze verantwoordelijkheid op onze manier naar eer en geweten in.

Half Height Horizontal

Hoe stormvloedkeringen Nederland veilig en leefbaar kunnen houden

Een veilige en leefbare delta, wie kiest daar niet voor? Stormvloedkeringen spelen hierin een cruciale rol. Toch zijn er veel keuzes die op korte termijn gemaakt moeten worden om de stormvloedkeringen in goede staat en functioneel houden, zodat ze ook op langere termijn de stijgende zeespiegel het hoofd bieden. Een nieuw project ontvangt voor vijf jaar financiering van NWO om de beste wegen naar een leefbare delta te verkennen. Stormvloedkeringen, zoals de Maeslantkering en de Oosterscheldekering, zijn essentieel voor de bescherming van Nederland tegen hoogwater vanaf zee. Het is de vraag hoe lang deze imposante constructies effectief blijven met in het achterhoofd de zeespiegelstijging, veroudering van de keringen en verandering van het omliggende gebied. Op de korte termijn zullen besluiten genomen moeten worden over onderhoud, terwijl op langere termijn gedacht moet worden over aanpassing of vervanging. Keringen en de achterliggende delta Binnen het project SSB-Δ (storm surge barrier delta) gaat een breed consortium uitzoeken onder welke condities de stormvloedkeringen Nederland nog veilig en leefbaar kunnen houden. Het consortium bestaat uit de universiteiten van Delft, Utrecht, en Rotterdam; de hogescholen van Rotterdam en Zeeland; kennisinstituten Deltares en TNO, alsmede Rijkswaterstaat, waterschappen en bedrijven. Bram van Prooijen, associate professor bij de TU Delft, gaat het onderzoek leiden: “Besluiten over de keringen zijn belangrijk voor de hele achterliggende delta. Juist die koppeling moet goed gemaakt worden. We hebben in dit project de kans om verschillende expertises bij elkaar te brengen en elkaar te versterken.” Nu oog voor de lange termijn Het onderzoek gaat daarmee niet alleen over wat de technische levensduur is van de keringen, maar ook over hoe de delta gaat veranderen en hoe de maatschappij hierover denkt. Zo brengen de onderzoekers beter in kaart hoe en wanneer welke beslissingen op korte termijn genomen moeten worden, met oog voor de lange termijn. Van Prooijen haalt het voorbeeld aan van reparaties voor een auto: “Denk aan het vervangen het motorblok. Erg kostbaar onderhoud, maar soms noodzakelijk om de auto veilig te kunnen blijven rijden. Maar is het de investering waard als je volgend jaar een nieuwe auto koopt? Of als je liever met de trein wilt gaan reizen? Voor de stormvloedkeringen zullen belangrijke keuzes gemaakt moeten worden. Wij willen daar een goede basis voor aanleveren.” Gefundeerde keuzes Het onderzoek biedt straks veel meer duidelijkheid over de mogelijke paden naar een leefbare delta en hoe de stormvloedkeringen daarin passen. Van Prooijen: “Dat biedt duidelijkheid, zodat we snellere en beter gefundeerde keuzes kunnen maken. Er worden nu veel proefballonnen opgelaten. Met de uitkomsten van storm surge barrier delta kunnen we bepalen met welke proefballonnen we concreet verder kunnen.” Experts opleiden Een van de stormvloedkeringen die in het onderzoek wordt meegenomen is de Maeslantkering. De verwachting is dat deze nog wel zo’n 50 jaar meegaat. Dat lijkt misschien ver weg, zo redeneert Van Prooijen, “maar de experts die hierover gaan beslissen moeten we nu opleiden. Dat zijn waarschijnlijk de promovendi van dit project.”