Onderzoeknieuws

1101 resultaten

26 november 2018

Corrosie-expert Arjan Mol verwacht geen nieuw roestspook

Corrosie-expert Prof. Arjan Mol -TU Delft afdeling Materials Science and Engineering - heeft niet de indruk dat auto’s opeens weer verschrikkelijk roesten. Maar hij vindt het wel een goede zaak dat garagisten corrosiebescherming nauw in de gaten houden.

23 november 2018

TU Delft onderzoekers naar Great Barrier Reef voor koraalherstel

Een team met onderzoekers van de TU Delft, Van Oord en het Australische onderzoeksinstituut CSIRO vertrekt deze week naar het Great Barrier Reef bij Australië om een nieuwe methode voor grootschalig herstel van koraal te testen.

22 november 2018

Opinie: Duurzame biomassa is juist een heel goed idee

Biomassa is onontbeerlijk om de klimaatdoelen te halen, schrijven Patricia Ossewijer en vier andere wetenschappers.

22 november 2018

Beter revalideren dankzij robotondersteuning

We worden steeds ouder. Hoe ouder, hoe groter de kans op ouderdomsziektes, zoals een beroerte. Maar liefst drie miljoen mensen in Europa krijgen per jaar zo’n beroerte. Degenen die dat overleven, hebben een grote kans (40%) om na drie weken nog niet zelf, zonder hulpmiddelen, te kunnen lopen. Ze zullen dan moeten revalideren. Maar als steeds meer ouderen willen revalideren, worden therapeuten steeds sterker belast. Of toch niet? Toch niet, denkt prof. dr. ir. Heike Vallery, hoogleraar Human Motor Augmentation aan de TU Delft. Ze bedacht samen met een Zwitsers-Nederlands consortium een robotondersteuningssysteem van 3 meter breed en 10 meter lang, dat aan het plafond bevestigd wordt, de RYSEN™. Dat product wordt vandaag door het bedrijf Motek naar de markt gebracht.

20 november 2018

Financiering Open Technologieprogramma voor Burak Eral

20 november 2018

Twee Open Mind-beurzen voor 3mE-onderzoekers

19 november 2018

Nederlandse bodem zakt meer dan verwacht

Dat de bodem van Nederland zakt vermoedden we al, maar het is nu voor het eerst ook gemeten voor het hele land. Vooral in het westen daalt de bodem veel meer dan verwacht, blijkt uit de nieuwe Bodemdalingskaart Nederland.

Sluipwesp helpt chirurgie verder

Baljinnyam Sereeter wins drone at PowerWeb’s PhD poster contest 2018

On 13 November the PowerWeb PhD poster contest 2018 took place at X Delft. The judges subscribed all 20 posters as high level and great passion at every 2 minute pitch. The clarity to explain your research in such a short time is a challenge, but they all did very well. First prize winner is Baljinnyam Sereeter, second prize is for Nils van der Blij and last but especially according to the audience, not least: at third place Kaikai Pan.

Chroom-6 is nog steeds de beste beschermer tegen roest

Chroom-6 wordt in de luchtvaart geprezen omdat het vliegtuigen beschermt tegen corrosie. Het roesten en schimmelvorming kan namelijk nefaste gevolgen hebben. Toch hangt er een keerzijde aan de medaille van chroom-6, want deze vorm van chroom is milieuvervuilend en kankerverwekkend.

14 november 2018

Eerste hoogleraar Ethics of Water Engineering: ‘Let op verschillen in mogelijkheden van burgers’

Prof. Neelke Doorn hield op vrijdag 16 november haar intreerede als hoogleraar Ethics of Water Engineering.

13 november 2018

Komt een ingenieur aan je bed...

12 november 2018

Open Mind: Smart parasite detector

PhD researcher Temitope Agbana and Professor Gleb Vdovine from the 3ME faculty have developed a novel technique, which utilizes optical analysis of patient blood samples using automated smart algorithms integrated into a potentially low-cost multispectral optical imaging platform. With this technique, they aim at the development of a portable, field compatible, affordable smart optical diagnostic instrument for early detection of African Animal Trypanosomiasis and other Hemoparasitic infection in animals. A smart parasite detector for animals: automated, rapid reliable diagnosis which requires minimal human intervention.

11 november 2018

2018 IEEE ITSS Best PhD Dissertation Award for Anahita Jamshidnejad

Anahita Jamshidnejad has won the 1st Prize in the 2018 IEEE ITSS Best PhD Dissertation Award competetion for her PhD thesis "Efficient predictive model-based and fuzzy control for green urban mobility". The IEEE ITSS Best Dissertation Award is given annually by the Intelligent Transportation Systems Society (ITSS) of IEEE for the best dissertation in any Intelligent Transportation Systems (ITS) area that is innovative and relevant to practice. The 1st Prize award consists of a plaque and a cash award of USD 2000.

09 november 2018

Ahold Delhaize en TU Delft starten samenwerking in robotica

Ahold Delhaize gaat samen met de TU Delft, RoboValley en YES!Delft nieuwe toepassingen van robotica verkennen in de retail sector.