Onderzoeknieuws

1101 resultaten

Two TU Delft Global projects granted by NWO

In the second call of the joint SDG research programme of NWO-WOTRO Science for Global Development and Dutch co-funding research organisations two projects from TU Delft | Global Initiative were granted funding. This programme funds use-inspired research to the benefit of the most vulnerable people in Low- and Middle-Income Countries (LMICs).

Niek Mouter in NRC over burgers die meedenken over klimaatbeleid

Met een online evaluatie kunnen burgers eenvoudig kenbaar maken welke klimaatmaatregelen hun voorkeur hebben. De VVD-fractievoorzitter zou dat moeten weten, schrijft Niek Mouter, transporteconoom en rechtsfilosoof aan de TU Delft.

Materiaalkundigen ontrafelen 3D-techniek van Rembrandt

Een internationaal team van onderzoekers, geleid door de Afdeling Materials Science and Engineering en het Rijksmuseum, hebben ontdekt hoe Rembrandt een ‘3D-effect’ creëerde in zijn schilderijen.

10 januari 2019

Geavanceerde elektronenmicroscoop bij MSE

Sinds eind december is de faculteit 3mE een geavanceerd onderzoeksinstrument rijker. Bij de afdeling MSE staat een nieuwe elektronenmicroscoop, uitgerust met een Xe+ ionenbundel om 3D-onderzoek aan materialen mogelijk te maken.

08 januari 2019

Theme of the Dies Natalis celebration 2019 is Climate Action

In our future energy system, electricity derived from solar panels and wind turbines, and heat derived from geothermal wells, heat pumps, solar collectors and urban surfaces will constitute cheap and abundant sources of carbon-free energy for our built environment and for our industries.

19 december 2018

Building Market Briefs: de Europese bouwsector in kaart gebracht

Het EIT Climate KIC-initiative is een Europese kennis- en innovatie community die zich inzet voor een snellere overgang naar een CO2-vrije economie. Henk Visscher, hoogleraar woonkwaliteit aan de TU Delft, is een van de initiatiefnemers om een serie rapporten, de 'Building Market Briefs' over de gebouwenvoorraad, relevante regelgeving en beleid in diverse Europese landen, uit te brengen voor innovatieve ondernemers.

Eerste joint PhD degree materiaalkunde van TU Delft en Universiteit Gent

Lunch Lecture e-Refinery

Superhelden in de klas

Peter Visser receives the Scientist of the Year Award from AkzoNobel

17 december 2018

Publicatie resultaten MSc II Design Studio Mobility & Public Space in the City of the Future

De resultaten van de multidisciplinaire MSc II-ontwerpstudio ‘Mobility & Public Space in the City of the Future’ zijn gepubliceerd door TU Delft Open op BK BOOKS. In het boek geeft een multidisciplinair en internationaal team van 30 studenten antwoord op de hoofdvraag van de nationale BNA ontwerpstudie ‘Stad van de Toekomst’: Hoe kunnen we een transformatiegebied op integrale wijze ontwerpen en ontwikkelen tot een aantrekkelijk en toekomstbestendig stedelijk milieu?

Sikke Klein in Energienieuws

Peter Steeneken in Linkmagazine

12 december 2018

‘Genezende’ waterstralen voor kraakbeenschade in gewrichten

Met waterstralen uit een soort mini-douchekop, kun je kraakbeenschade in gewrichten behandelen, zo toonde onderzoeker Steven den Dunnen aan. Dit heeft belangrijke voordelen, zoals een grotere flexibiliteit, ten opzichte van de gebruikelijke methode. Den Dunnen promoveert op woensdag 12 december aan de TU Delft.

11 december 2018

2018 George Nicholson Paper Award

The George Nicholson Student Paper Competition, arguably the most prestigious student award in the operations research community, is held each year since 1975 to honor outstanding student papers in the field of operations research and the management sciences. Viet Anh, a visiting PhD student at TU Delft and co-supervised by Peyman Mohajerin Esfahani, is the first winner from a European university. He received the 2018 Nicholson Award for the paper “Distributionally Robust Inverse Covariance Estimation: The Wasserstein Shrinkage Estimator”.