Onderzoeknieuws

1101 resultaten

13 februari 2019

TU Delft Ideation Contest

The 1st edition of the TU Delft Ideation Contest has started! Bring your idea to the next level, get in touch with our network and develop personal skills. This is a platform that every student can benefit from!

12 februari 2019

PhD defence: Electrochemical recycling of rare earth elements from NdFeB magnet waste

Rare earth elements (REEs) are indispensable in the transition towards a low-carbon economy as they are used in many high-tech and clean energy applications such as wind turbines, hybrid electric vehicles and lamp phosphors.

12 februari 2019

Studenten van Robotica Minor presenteren robots

Eind januari presenteerden de 50 studenten van de Robotica Minor hun robots. In totaal werden er 8 robots gepresenteerd waaronder een robot die onkruid wiedt en een kaas-flip-robot die helpt bij het rijpen van kaas.

04 februari 2019

Nieuwe methode voor snel en nauwkeurig berekenen potentieel zonne-energie in steden

Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuwe methode ontwikkeld om snel en nauwkeurig het potentieel voor zonne-energie in een stedelijke omgeving te berekenen. De methode kan architecten en stedenbouwkundigen aanzienlijk helpen bij het verwerken van zonne-energietechnologie in hun ontwerpen. De bevindingen zijn maandag 4 februari gepresenteerd in Nature Energy.

30 januari 2019

De (on)mogelijkheden van materialen in circulaire economie

Onze groeiende wereldbevolking en toenemende welvaart leggen steeds meer druk op het mondiale energieverbruik en de vraag naar materialen. De uitdagingen op het gebied van energieverbruik, materiaalconsumptie en klimaatverandering zijn sterk met elkaar verweven, maar het gebruik van materiaal wordt vaak als vanzelfsprekend gezien. Volgens materiaaldeskundige Erik Offerman is het hoog tijd om het roer om te gooien.

29 januari 2019

Een schip met airbags

Hoe voorkom je een scheepsramp zoals zeven jaar geleden het geval was bij de Costa Concordia, het cruiseschip dat kapseisde voor de kust van Italië? En bovenal hoe vergroot je de veiligheid van de opvarenden bij een kritieke toestand?

28 januari 2019

Nanoscale Failure in Steel

Multiphase alloys such as advanced high strength steels can show unexpected failure due to dislocations piling up at internal boundaries between the soft iron matrix and the hard precipitates. These might trigger interface decohesion followed by the formation of voids and cracks. To prevent such material failure, accurately predictive material models are needed.

23 januari 2019

How sustainable is electric heating? Laure Itard does the math

The gas industry is being phased out and the trusty gas boiler will need to be replaced by electric forms of heating. Energy epidemiologist Prof. Laure Itard (Architecture and the Built Environment) calculated the CO2 emissions. Is electric always sustainable?

21 januari 2019

New PowerWeb book: Intelligent Integrated Energy Systems

This book presents research results of PowerWeb, TU Delft’s consortium for interdisciplinary research on intelligent, integrated energy systems and their role in markets and institutions.

21 januari 2019

Peter Palensky assumes chairmanship IEEE PES/PELS/IAS Benelux Chapter

Following Hakan Ergun (KU Leuven) Peter Palensky will serve as chairman of the IEEE PELS/IAS/PES Benelux Chapter in the coming period of two years. The chairmanship rotates inside the Benelux. Palensky fulfilled several other international roles for the IEEE. For example, prior he was IEEE Austria Section Chair.

16 januari 2019

Den Haag het hardst getroffen bij extreme neerslag

Een nieuwe neerslagindex vergelijkt de risico’s van extreme neerslag voor steden. Van de provinciehoofdsteden in Nederland komt Den Haag er het slechtst van af.

15 januari 2019

Grote warmte- en koudeopslag-systemen kunnen veel beter worden gepland

Op sommige plekken in Nederland wordt het in de bodem al krap voor warmte- en koudeopslag-systemen, die grote gebouwen energiezuinig kunnen verwarmen en koelen. Dat kan een stuk beter, zegt onderzoeker Marc Jaxa-Rozen. Hij promoveert op dinsdag 15 januari op dit onderwerp aan de TU Delft.

Subsidie voor Forensisch Plaats Delict Onderzoek

Het onderzoeksteam Plaats Delict Innovatie (PDI) van de TU Delft ontving een subsidie voor hun onderzoek naar de optimalisering van de werkwijze van forensisch onderzoek op een plaats delict.

TU Delft en CTU winnen Taxify Self-driving Fleet Optimisation Challenge

Het internationale team van de TU Delft en de Czech Technical University (CTU) in Praag hebben de Taxify Self-driving Fleet Optimisation Challenge gewonnen. Vanuit de TU Delft werd het team vertegenwoordigd door onderzoekers Javier Alonso Mora en Michal Cap, werkzaam binnen de afdeling Cognitive Robotics (CoR) bij de Automated Mobility-on-Demand with Ride-sharing (AMR) onderzoeksgroep. Het doel van de challenge was om de operaties van een vloot van zelfrijdende service auto’s te optimaliseren.

Afdeling Cognitive Robotics (CoR) opent nieuw lab

Op feestelijke wijze openden decaan Theun Baller en Hans Hellendoorn, afdelingshoofd van de afdeling Cognitive Robotics, deze maand het nieuwe CoR-lab.