Onderzoeknieuws

1101 resultaten

08 maart 2019

Nieuw ontwerp voor aardgasvrij maken van wijken zorgt voor flinke CO2-besparing

Met het ontwerp wordt flink meer CO₂ bespaard dan andere aardgasvrije oplossingen.

07 maart 2019

Symposium “The Future of Human-Robot Interaction”

06 maart 2019

KIVI Academic Society Award for prof. Andy van den Dobbelsteen | Climate Design & Sustainability

Het Koninklijk Instituut Van Ingenieurs (KIVI) reikt op 18 maart op de Dag van de Ingenieur de KIVI Academic Society Award uit aan prof. dr. ir. Andy van den Dobbelsteen, hoogleraar Climate Design & Sustainability aan de Technische Universiteit Delft. Van den Dobbelsteen wordt de onderscheiding toegekend vanwege zijn jarenlange voortrekkersrol op het gebied van duurzaam bouwen en voor zijn opvallende aanwezigheid in het klimaatdebat.

01 maart 2019

VPRO Tegenlicht | Meet up Delft

Following the VPRO Tegenlicht documentary Deltaplan Hydrogen TU Delft, Lijm & Cultuur and The Green Village organised the Tegenlicht Meet-up on February 12, attended by 300+ people. There was a lively debate amongst researchers, such as Prof. Ad van Wijk, prof. Andy van den Dobbelsteen and prof. Fokko Mulder about the role of hydrogen in the entire energy transition. Stephan Brandligt, alderman of the municipality of Delft and Albert van der Molen, Stedin, also participated in the debate.

01 maart 2019

Samenwerking in de industrie met Amazon en Didi Udian Technologies

Dr. J. Alonso-Mora is de ontvanger van een Amazon Research Award voor onderzoek naar bewegingsplanning met meerdere robots en een onderzoekssamenwerking met Didi Udian Technologies is opgezet voor gezamenlijk werk aan gedeelde MaaS (ride-sharing). Meer informatie: http://www.alonsomora.com/

28 februari 2019

LED-lampje reset op hol geslagen hart automatisch

Onderzoekers van het LUMC en de TU Delft hebben een manier gevonden om een op hol geslagen hart automatisch te resetten met een geïmplanteerd LED-lampje. In het wetenschappelijke tijdschrift Science Translational Medicine beschrijven ze hoe hun bio-elektronische defibrillator werkt in het laboratorium. Het kan de eerste stap zijn naar een pijnvrije behandeling voor patiënten met boezemfibrilleren.

27 februari 2019

START-UP beurs voor microchip die fundamentele fysicatheorieën test

Richard Norte, expert op het gebied van micro –en Nano engineering en onderzoeker bij de afdeling Precision and Microsystems Engineering werkt aan de ontwikkeling van een microchip waarmee het mogelijk is om de wisselwerking tussen twee de beroemde kwantum-effecten te onderzoeken; het Casimir effect en supergeleiding.

Education for Water Resilient Cities

Report on one day symposium at the Faculty of Architecture and the Built Environment Delft University of Technology on what to teach and how to teach spatial planning and design for water sensitive, climate resilient cities and communities.

25 februari 2019

Wereldprimeur: Reinier de Graaf vergroot veiligheid en efficiëntie met track en trace op de operatiekamer

Arts en promovendus Frederique Meeuwsen van de TU Delft deed twee jaar onderzoek naar de mogelijke toepassing van de RFID-technologie op de onderzoeks-OK.

25 februari 2019

Innovatief roestvrij staal gamechanger voor auto-industrie

Een auto die milieuvriendelijk is en niet kan roesten, dit is het doel van het onderzoek van professor Maria Santofimia Navarro en onderzoeker Yaiza Gonzalez-Garcia van de afdeling Materials Science and Engineering.

22 februari 2019

Maxim Segeren project manager Offshore Wind

2. As of 1 January 2019, Dr. Maxim Segeren, former colleague at the Hydraulic Engineering Department of the Faculty of CE&GS, will start as project manager for Offshore Wind at the Valorisation Centre. Building on his previous experience in collaboration projects with industry on offshore renewable energy and his role in the GROW consortium and PhD@Sea, Maxim will be fully dedicated to the further development of offshore wind projects between the TU Delft departments and industrial parties.

21 februari 2019

Dienstensector speelt aanzienlijke rol in stedelijke energievraag

Meer inzicht in de energievraag van de verschillende gebruikers in de stad – huishoudens én diensten als scholen, kantoren en winkels – kan de stedelijke energietransitie vooruit helpen.

19 februari 2019

TU Delta: Capturing the heat from below

Foundations for a new building at the Green Village contain 40 metre long tubes to exchange heat with the soil. Researchers will monitor the ‘energy piles’ in action.

14 februari 2019

New MOOC: Zero-Energy Design: an approach to make your building sustainable

Learn how to get to a net zero energy use of an existing building.

13 februari 2019

#Detox your #Fashion

“Water knits it all together”. The film and water festival ‘Let's Talk About Water’ is an annual festival that uses the power of cinema to inform and spark debate on a wide variety of topics that are connected to water. This year’s theme is: Materiality; too much, too little, too dirty.