Onderzoeknieuws

1101 resultaten

20 september 2019

Gloednieuw laboratorium voor duurzame elektriciteitsvoorziening

Om de klimaatdoelen te halen moet Nederland veel meer stroom uit zon en wind gaan halen. Om deze gigantische uitdaging te tackelen, bouwt de TU Delft momenteel een gloednieuw laboratorium: het Electrical Sustainable Powerlab, ook wel het ESP Lab.

19 september 2019

Announcement: The Role of Technology Conference 2019

16 september 2019

The Maritime Business Game

Jeroen Pruyn, Assistant Professor at the faculty of Mechanical, Maritime and Materials Engineering, uses in his teaching a ‘Maritime Business Game’ (MBG) that he developed himself.

12 september 2019

Stem op fiets met stuurondersteuning voor beste tech-idee 2019

Dit jaar is de ‘steer assisted fiets’, een prototype fiets met slimme stuurondersteuning, genomineerd door het tijdschrift KIJK voor de titel ‘Beste tech-idee van 2019’.

12 september 2019

Chirurgen gebruiken inktvismechanisme voor het eerst in OK

Dit stuurbaar laparoscopisch instrument wordt gebruikt bij minimaal-invasieve chirurgie in de buikholte.

09 september 2019

Vliegend ‘testbed’ voor elektrisch/hybride vliegen geland op Teuge

Vrijdag is op Teuge Airport de Cessna 337F Skymaster geland.

03 september 2019

ERC Starting Grant voor vijf Delftse onderzoekers

Vijf Delftse wetenschappers hebben een ERC Starting Grant ontvangen.

02 september 2019

Jenny Dankelman ontvangt Leermeesterprijs 2019

Op maandag 2 september is de Leermeesterprijs 2019 uitgereikt aan prof.dr. Jenny Dankelman, hoogleraar Minimaal-Invasieve Chirurgie en Interventietechnieken bij de Faculteit 3mE.

22 augustus 2019

Tweede plaats voor waterstof racewagen TU Delft

De door Delftse studenten ontwikkelde Forze VIII heeft dit weekend als eerste waterstof racewagen ooit een officiële race met een podiumplaats bekroond.

13 augustus 2019

Studententeam TU Delft laat dwarslaesiepatiënten opzij stappen

Op 13 augustus presenteerde Project MARCH, een studententeam van de TU Delft, het vierde prototype van een exoskelet voor mensen met een dwarslaesie.

29 juli 2019

TU Delft studenten grijpen net naast titel tijdens wereldkampioenschap energiezuinig bouwen

Het MOR team is zondag 28 juli tweede geworden tijdens de Solar Decathlon Europe 2019.

22 juli 2019

Rubicon-financiering voor Davood Farhadi Machekposhti

NWO kent zestien onlangs gepromoveerde onderzoekers een Rubicon-financiering toe. Binnen faculteit 3mE is Davood Farhadi Machekposhti, onderzoeker bij de afdeling Precision and Microsystems Engineering, de gelukkige ontvanger van de Rubicon.

19 juli 2019

TU Delft brengt elektrificatie van de chemische industrie in stroomversnelling

De wetenschappers van het e-Refinery initiatief, vorig jaar gelanceerd door de Technische Universiteit Delft, werken aan een radicale aanpassing van de nu nog op fossiele grondstoffen gebaseerde chemische industrie naar een op elektriciteit gebaseerde duurzame productie van chemicaliën en brandstoffen.

18 juli 2019

Drie Veni’s voor faculteit 3mE

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft deze week aan twaalf Delftse wetenschappers de Veni-beurzen van maximaal 250.000 euro toegekend. Binnen de faculteit 3mE zijn er maar liefst drie laureaten: Miguel Bessa (Materials Science and Engineering), Mark van de Ruit (Biomechatronics & Human-Machine Control) en Giulia Giordano (Delft Center for Systems and Control).

16 juli 2019

Project by Olindo Isabella awarded for funding by NWO

The project "Colour coated solar panels for the built environment” is awarded for funding by NWO and will kick off in September.