Onderzoeknieuws

1102 resultaten

03 april 2020

Studententeam OperationAIR heeft werkend prototype voor een noodbeademingsapparaat

De Delftse studenten van het initiatief OperationAIR hebben in drie weken tijd een werkend prototype van een noodbeademingsapparaat voor coronapatiënten ontwikkeld.

01 april 2020

Testopstelling veiligheid mondmaskers

Onderzoekers van de faculteit Werktuigbouwkunde, Maritieme Techniek & Technische Materiaalwetenschappen (3mE), delen in een publicatie, een opstelling voor het testen van mondmaskers. De onderzoekers testen met de proefopstelling onder andere of de gebruikte materialen en pasvorm voldoen aan Europees vastgestelde veiligheidsnormen. Alle laatste updates en publicaties zijn te vinden op www.projectmask.nl

31 maart 2020

ERC Advanced Grant voor onderzoek naar impulsieve stromingen

Jerry Westerweel, hoogleraar stromingsleer bij de afdeling Process and Energy ontvangt de ERC Advanced Grant voor zijn onderzoek naar impulsieve stromingen. Dit zijn stromingen van lucht of vloeistof rondom objecten waarvan de snelheid een (plotselinge) verandering ondergaat. Er is weinig bekend over de krachten die daarbij optreden. Het doel van dit onderzoek is om inzicht te krijgen in de fundamentele aspecten en natuurkundige eigenschappen van deze impulsieve stromingen.

27 maart 2020

3D-geprint component maakt snorkelmasker bruikbaar voor medici

Onderzoekers van IO ontwerpen in samenwerking met medici en bedrijfsleven een uniek 3D-geprinte verbindingsstuk om een gewoon snorkelmasker aan te sluiten op een filtersysteem. Hierdoor wordt het snorkelmasker bruikbaar als beschermingsmasker voor medisch personeel. Het design is wereldwijd beschikbaar gemaakt op Thingyverse.

27 maart 2020

Met geluid in de aarde kijken

Een student slaat met een hamer op een metalen plaat. Een andere student in een tentje verderop kijkt naar het scherm van zijn laptop. Wat gebeurt hier? PhD en geofysicus Myrna Staring: “We kijken naar het binnenste van de aarde.”

20 maart 2020

TU Delft werkt met Reinier de Graaf en VSM aan herbruikbare mondmaskers

In de strijd tegen het tekort aan mondmaskers ontwikkelden John van den Dobbelsteen en Tim Horeman, onderzoekers bij de afdeling Biomechanical Engineering, samen met labmanager Rob Luttjeboer een succesvolle manier om hergebruikte gesteriliseerde mondmaskers en mondmaskers van nieuwe materialen te kunnen testen.

19 maart 2020

Masterstudenten TU Delft starten initiatief om beademingsapparatuur te ontwikkelen

Masterstudenten Technical Medicine onder leiding van prof. dr. ir. Jaap Harlaar zijn deze week het initiatief OperationAIR gestart met als doel zo snel mogelijk een simpel en relatief goedkoop beademingsapparaat te ontwikkelen.

Future (proof) Built Environment & Urban Infrastructures

19 maart 2020

Official kick-off of the “Airport Technology Lab”

Delta Futures Lab

Convergentieconferentie ‘Delta’ op 3 maart

Bericht van Marcel Hertogh

DIMI The Legacy

Since 2013, DIMI has sponsored approximately 150 projects in the domain of deltas, infrastructures and mobility. The ultimate goal is to reduce knowledge fragmentation, in order to create integrated solutions for the sustainable development of urban deltas.

17 maart 2020

Building small reactors for renewable electricity in chemical industry

The research consortium of the European Union-funded project ADREM (Adaptable Reactors for Resource- and Energy-Efficient Methane Valorisation), led by Andrzej Stankiewicz, TUD Professor of Process Intensification, successfully developed highly innovative, economically attractive and resource- and energy-efficient reactor concepts for boosting resource and energy efficiency in process industries.

16 maart 2020

Miljoenen voor verbetering binnenvaart Rijn-Alpen corridor

Containerschepen die niet vol geladen zijn, overvolle sluizen met schepen die lang moeten wachten, suboptimale navigatie van schepen op rivieren en vol beladen schepen die niet bestand zijn tegen een lage waterstand. Het zijn veel voorkomende problemen in de binnenvaart. Met een Europese subside van bijna 9 miljoen euro gaat het het Horizon 2020-programma ‘Novel inland waterway transport concepts for moving freight effectively’ (NOVIMOVE) onderzoek doen naar de verbetering van dit logistieke transportsysteem.