Onderzoeknieuws

1102 resultaten

03 februari 2022

Onderzoekers brengen inzicht in rol van kinetiek bij vloeistoftransport

Remco Hartkamp, Max Döpke en Fenna Westerbaan van der Meij, onderzoekers bij de afdeling Process & Energy, brengen een nieuw inzicht in de rol van oppervlaktereactiesnelheden van vloeistof bij elektrokinetische transport.

02 februari 2022

Campus TU Delft in 2030 CO2-neutraal

In 2030 wil TU Delft volledig duurzaam opereren. Alle activiteiten op en vanaf de campus zijn dan CO2-neutraal, circulair, klimaatadaptief en dragen bij aan de kwaliteit van leven voor haar gebruikers en voor de natuur. Samen met alle medewerkers, studenten en partners van de universiteit maakt duurzaamheidscoördinator Andy van den Dobbelsteen zich sterk om deze ambitie te realiseren. Op een nieuwe website kan iedereen de vorderingen volgen.

01 februari 2022

NWO KICKstart grant for cross-border projects working on the electrification of the industry

Three promising cross-border collaborative projects of the TU Delft consortium e-Refinery have been granted the electrochemical conversion and materials (ECCM) KICkstart grant by NWO (Dutch Research Council).

01 februari 2022

PowerWeb members explain NWO research about energy systems integration

The transition to our future energy system is a very complex task. So-called energy system integration can play an important role in this. This contributes to making the energy system of the future just as reliable, safe and affordable as the current system, but also sustainable. Because in addition to the many technical questions, there are also many non-technical questions that need to be answered.

31 januari 2022

Laurens de Vries benoemd tot hoogleraar Complex Energy Transitions

Het CvB heeft dr.ir. Laurens de Vries met ingang van 27 januari 2022 benoemd tot hoogleraar 'Complex Energy Transitions'.

27 januari 2022

Een aardwarmtebron voor onderzoek op de campus van TU Delft

Jaren geleden kreeg een groep TU Delft studenten het idee om een geothermische bron op de universiteitscampus te boren. Wat eerst een wild plan leek, werd in gang gezet toen bleek dat de campus op een ideale locatie lag. Voor onderzoeksleider Phil Vardon begint het nu bijna werkelijkheid te worden.

20 januari 2022

Matin Jafarian and Ajay Seth have been awarded a NWO Open Competition Grant

Matin Jafarian, researcher of Delft Center for Systems and Control and Ajay Seth, researcher at BioMechanical Engineering, have been awarded the NWO Open Competition Grant for their unique research.

19 januari 2022

Delftse studenten presenteren nieuwe duurzame racewagen op waterstof

Studenten van de TU Delft hebben afgelopen dinsdag op de Pier van Scheveningen hun nieuwste racewagen op waterstof gepresenteerd. De ‘Forze IX’ moet met zijn topsnelheid van 300 kilometer per uur de strijd aangaan met Porsches en Lamborghini’s op het circuit van Zandvoort en definitief de ban breken voor waterstof in de auto-industrie.

MOOC Digitalization of Intelligent and Integrated Energy Systems

Are you interested in the digital transformation of the energy system? Sustainability, security, reliability, flexibility, and affordability will play an essential role in future energy systems. With this course, you will learn about a powerful framework for integrating renewable energy, gas, heat, electrical cars and electricity into the energy system in an intelligent way.

19 januari 2022

Working on accelerating the energy transition

On its 180th anniversary in January, TU Delft will reflect on its role in the energy transition, and especially on how to accelerate it. This is a complex issue with the ultimate goal of a safe and reliable energy system. A team of 10 scientists gives this acceleration a face.

17 januari 2022

Effectiviteit van 2G en 3G is afgenomen

Onderzoekers van de TU Delft, UMC Utrecht en Populytics onderzochten in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport in hoeverre verschillende varianten van het coronatoegangsbewijs (CTB) kunnen bijdragen aan het tegengaan van de verspreiding van het coronavirus in de samenleving. 3G en 2G zijn op dit moment een stuk minder effectief in het tegengaan van de verspreiding van het virus dan twee maanden geleden. Een 1G beleid (alleen recent negatief geteste mensen krijgen toegang) is een stuk effectiever. Maar ook met 1G kan het reproductiegetal op dit moment niet onder de 1,0 worden gebracht.

14 januari 2022

Kosten energietransitie omlaag door gericht innovatiebeleid

De kosten van nieuwe technologieën zoals voor het maken van groene waterstof kunnen snel omlaag als de overheid een stabiel en gericht innovatiebeleid voert. Dat zegt Paulien Herder, hoogleraar Energiesystemen en decaan van de faculteit TNW. Zij is ook lid van het Topteam van de Toptsector Energie. Als ‘Captain of Science’ vertegenwoordigt zij de kennisinstellingen. Ook is Herder nauw betrokken bij het voorstel GroenvermogenNL voor groene waterstof en groene chemie, dat werd gehonoreerd door het Nationaal Groeifonds.

11 januari 2022

ERC Starting Grants for two 3mE projects

Sabina Caneva and Richard Norte, researchers of the department of Precision and Microsystems Engineering, have been awarded an ERC Starting Grant by the European Research Council.

07 januari 2022

Dies Natalis TU Delft

Op 8 januari 2022 bestaat TU Delft 180 jaar. Dat vieren wij op 14 januari tijdens de Dies Natalis-ceremonie, tevens de aftrap van ons lustrumjaar. Vanaf die dag kan iedereen 180 dagen lang meedoen aan een lustrumprogramma dat geheel in het teken staat van de energietransitie.

16 december 2021

City Deal Openbare Ruimte

De faculteit Bouwkunde en het Delft Deltas, Infrastructures & Mobility Initiative (DIMI) monsteren aan als partner bij de nationale City Deal Openbare Ruimte.