Onderzoeknieuws

1102 resultaten

11 mei 2022

Grants awarded within NWO-KIC call for ‘Wind and solar energy innovations’

Binnen de KIC-call ‘Innovaties voor wind- en zonne-energie’ zijn vier onderzoeksprojecten gehonoreerd, waarvan twee geleid worden door onderzoekers van de faculteit Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft.

10 mei 2022

Kamel Hooman benoemd tot hoogleraar Heat Transformation Technology

Kamel Hooman is per 1 april 2022 benoemd tot hoogleraar Heat Transformation Technology bij de afdeling Process & Energy van de faculteit 3mE. Hooman heeft een brede expertise op het gebied van fluid mechanics en heat transfer.

03 mei 2022

Zwaartekracht-subsidie toegekend aan onderzoek naar herseninteracties

Om te begrijpen hoe de hersenen werken, moeten we begrijpen hoe elk onderdeel, van neuron tot hersengebied, in wisselwerking staat met de rest van de hersenen en met de buitenwereld. Dankzij een subsidie van 21,9 miljoen euro vanuit het programma Zwaartekracht, van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, kan een landelijk consortium hier nu nader onderzoek naar doen.

29 april 2022

Koninklijke Onderscheidingen voor Kornelis Blok en Paulien Herder

29 april 2022

Professor Kornelis Blok receives Royal Honours

Kornelis Blok, Chair of the TU Delft Energy Initiative (DEI), and Professor of Energy Systems Analysis at the Faculty of Technology, Management and Policy (TPM) was made a Knight of the Order of the Netherlands Lion.

28 april 2022

Ontdekking van de onmogelijk geachte supergeleider in één richting

Associate Professor Mazhar Ali en zijn onderzoeksgroep aan de TU Delft hebben eenrichtingssupergeleiding zonder magnetische velden ontdekt, iets wat sinds de ontdekking in 1911 voor onmogelijk werd gehouden.

26 april 2022

Energy Challenge Event

Op 9 juni staat het Bouwcampus-terrein van de TU Delft in het teken van de energietransitie. Tijdens dit grote event voor de hele TU Delft community laten studenten hun ideeën voor de toekomst van de energietransitie zien.

26 april 2022

Koninklijke onderscheiding voor Jaap Harlaar en Maarten van der Elst

Tijdens de jaarlijkse lintjesregen ontvingen hoogleraren Jaap Harlaar en Maarten van der Elst een koninklijke onderscheiding.

19 april 2022

Bacteriën afluisteren met drumvel van grafeen

Een team onderzoekers van de TU Delft, onder leiding van dr. Farbod Alijani, heeft het minimale geluid van een enkele bacterie opgevangen met behulp van grafeen. Hun onderzoek is nu gepubliceerd in Nature Nanotechnology.

14 april 2022

“Professor, mag ik uw handtekening?”

Leerlingen uit groep 8 van basisschool Het Mozaïek in Delft vielen van de ene in de andere verbazing tijdens de gastles van hoogleraar Jan-Willem van Wingerden tijdens “Meet the Professor”. Dit jaar bezochten 33 Delftse hoogleraren diverse basisscholen in Delft om ze kennis te laten maken met wetenschap.

14 april 2022

Daar aan de Amsterdamse Grachten

Het is een mooi gezicht, de grachten en kades in historische steden zoals Amsterdam, Utrecht en Delft. De constructies van die kades zijn soms al 300 jaar geleden gebouwd, vaak op houten palen.

12 april 2022

Meiden uit 3-4 VWO maken kennis met Werktuigbouwkunde

Hoe werken een handprothese en operatietool? Welke duurzame oplossingen zijn er te bedenken voor zwerfafval op het strand? En aan wat voor technische innovaties kun je als studententeam werken? Tijdens Girls’Day 2022 maakten 40 meisjes uit 3 en 4 VWO kennis met de wereld van Werktuigbouwkunde.

12 april 2022

Topspelers luchtvaartsector en TU Delft gaan snellere transitie naar duurzame luchtvaart realiseren

KLM Royal Dutch Airlines, Royal Schiphol Group, Airbus, Koninklijke NLR en TU Delft gaan een intensieve samenwerking aan om de technologische ontwikkeling naar klimaatneutraal vliegen in 2050 te realiseren.

11 april 2022

Dingen voelen via het scherm van je smartphone

Stel je voor dat je de penseelstreken van een Van Gogh zou kunnen voelen, de vacht van je huisdier op een foto, de stof van een jurk wanneer je online winkelt of het weefsel in medische beelden. Yasemin Vardar, assistant professor bij de afdeling Cognitive Robotics (CoR), wil dit in de toekomst mogelijk maken door wrijving modulerende haptische displays te ontwikkelen. Hiervoor ontving zij deze week een Veni-beurs van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

08 april 2022

TU Delft en TNO maken industrie klaar voor opschalingsfase schone fabriek

Tekorten aan olie en gas laten niet alleen de prijzen van gas en benzine maar ook van kunststof, medicijnen en cosmetica stijgen. Om onze maatschappij minder afhankelijk te maken van fossiele bronnen en klimaatverandering tegen te gaan, moet de chemische industrie radicaal veranderen. De afgelopen jaren hebben TU Delft en TNO het fundament gelegd voor schonere productieprocessen voor de chemische industrie. Binnen het nieuwe samenwerkingsverband e-Chem zetten ze de volgende stap: het daadwerkelijk bouwen van de schone fabriek van de toekomst.