Onderzoeknieuws

1102 resultaten

16 juni 2022

Vordering ‘slim én duurzaam’

In 2018 publiceerden twintig transportorganisaties en kennisinstellingen samen het actieplan ‘Slim en duurzaam’ om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te reduceren. Daarna volgden twee aanvullingen om inzicht te geven in activiteiten en behaalde resultaten. Vandaag is er een derde actualisatie beschikbaar die de huidige stand van zaken weergeeft.

13 juni 2022

TU Delft-onderzoekers ontwikkelen model voor groen, energieonafhankelijk Europa

Onderzoekers van de ETH Zürich en de TU Delft hebben een model ontwikkeld waarmee honderden scenario’s kunnen worden gegenereerd die kunnen leiden tot een Europees energiesysteem dat in 2050 volledig groen en zelfvoorzienend is.

08 juni 2022

TU Delft's Control Room of the Future start samenwerking met Technolution en Phase to Phase

De gloednieuwe onderzoeksfaciliteit, waar het gedigitaliseerde elektriciteitsnet van de toekomst zal worden vormgegeven, gaat een nieuwe samenwerking aan. Technolution, een technisch adviesbureau uit Gouda, en hun dochteronderneming Phase to Phase, investeren € 525.000,- in zowel hardware als software, in het technologiecentrum Control Room of the Future. Samen zullen onderzoekers en ingenieurs werken aan de ontwikkeling van een nieuw elektriciteitsnet dat intelligenter, veerkrachtiger en cyberveiliger is.

08 juni 2022

Energietransitie centraal in TU Delft-onderwijs

On Thursday 9 June, the TU Delft campus will be buzzing like never before. On that day, students will be presenting their ideas on how to accelerate the energy transition. Over the past six months, more than 15,000 TU Delft students have followed a course on energy transition. This has resulted in a large number of ideas and prototypes that can be seen on 9 June during the Energy Challenge Event, which is part of TU Delft's anniversary year.

31 mei 2022

European Corrosion Medal 2022 awarded to Arjan Mol

Arjan Mol, Professor of Corrosion Technology and Electrochemistry at Delft University of Technology’s Department of Materials Science and Engineering and Scientific Director of the 4TU.Centre High-Tech Materials, has been awarded the prestigious European Corrosion Medal 2022 for his work on corrosion.

31 mei 2022

Topwetenschappers windenergie bijeen in Delft voor TORQUE conferentie

Van 1 - 3 juni 2022 organiseren het TU Delft Wind Energy Institute en de European Academy of Wind Energy de prestigieuze Science of Making Torque from Wind Conference (TORQUE) 2022 in Delft. Toonaangevende wetenschappers in windenergie delen er de nieuwste inzichten en baanbrekend onderzoek en bespreken de grote uitdagingen in windenergie die nog moeten worden aangepakt.

Energieleverend gebouw Echo geopend op TU Delft Campus

Vanaf maandag 30 mei kunnen docenten en studenten van TU Delft gebruik gaan maken van het duurzame onderwijsgebouw Echo. Na de zomer zullen alle zalen in gebruik zijn en is de horeca volledig in bedrijf. Het energieleverende gebouw op TU Delft Campus draagt bij aan de duurzaamheidsambitie van TU Delft: een CO2-neutrale en circulaire campus in 2030.

30 mei 2022

NWO Perspectief-financiering voor project met ammoniak als brandstof voor zwaar transport

De wereld is dringend op zoek naar alternatieven voor de fossiele brandstoffen die zoveel koolstofdioxide produceren en daarmee de wereldwijde klimaatverandering aanjagen. Een veelbelovend alternatief is ammoniak, dat als brandstof voor grote schepen en zwaar wegtransport zou kunnen worden gebruikt door een combinatie van brandstofcellen en interne verbrandingsmotoren.

30 mei 2022

Met golven en satellieten speuren naar verdwenen plastic

Het opruimen van plastic afval uit de oceaan is een enorme klus. Wat daarbij helpt, is als je weet hoeveel plastic zich waar op zee ongeveer bevindt. Alleen is daar nu nog niet goed zicht op. Golvenexpert Ton van den Bremer probeert aan de hand van golven en satellieten ‘verdwenen’ plastic op oceanen te lokaliseren.

25 mei 2022

Laurence Willemet wint de Best Thesis Award van de Eurohaptics Society

24 mei 2022

NWO XS Grants awarded to P&E research on Smart Membranes and Lithium Batteries

Two NWO-XS grants of up to € 50,000 have been awarded by the Dutch Research Council to Professor Thijs Vlugt and to Dr Hanieh Bazyar: Vlugt for his research on safe and efficient recycling Lithium-ion batteries, and Bazyar for her work on developing smart membranes used in waste-water treatment.

19 mei 2022

Echo, het duurzame onderwijsgebouw in gebruik genomen

Vanaf 30 mei wordt het duurzame, interfacultair onderwijsgebouw Echo in gebruik genomen door docenten en studenten. Vanaf het nieuwe collegejaar zullen alle zalen ingeroosterd worden en is de horeca volledig in bedrijf.

18 mei 2022

Koningin Máxima en Eurocommissaris Mariya Gabriel bezoeken Delftse wetenschappers en innovaties

12 mei 2022

Designing the perfect piece of chocolate

Is it possible to design edible materials that optimize an eating experience and enjoyment? Physicists and food researchers show that indeed it is.

12 mei 2022

Zwaartekracht financiering voor onderzoek naar levende cellen en herseninteracties

Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap kent een Zwaartekracht-subsidie van 142,7 miljoen euro toe aan zeven topconsortia. Van faculteit 3mE zijn onderzoekers Frans van der Helm en Carlas Smith mede-aanvragers.