Archief

504 resultaten

06 november 2019

Presentatie programma’s Soft Robotics en Botanic Sensor networks bij 4TU event

De vijf nieuwe onderzoeksprogramma’s die 22 miljoen euro toegekend krijgen door de 4TU.federatie presenteerden zich deze week tijdens het 4TU kick-off event.

01 november 2019

Materiaalkundigen sluiten aan bij corrosiegemeenschap in China

Arjan Mol, professor Corrosion Technology and Electrochemistry, en Herman Terryn, deeltijd hoogleraar bij de afdeling Materials Science and Engineering, ontvingen deze maand als eerste internationale corrosiewetenschappers de Fellowship Award van de Chinese Society for Corrosion and Protection (CSCP).

29 oktober 2019

Dariu Gavrila ontvangt IEEE ITS Outstanding Research Award 2019

Dariu Gavrila heeft de Outstanding Research Award 2019 ontvangen van de IEEE Intelligent Transportation Systems (ITS) Society voor zijn werk over "Active Vulnerable Road User Safety with focus on vision-based pedestrian and cyclist detection, motion modelling and path prediction".

29 oktober 2019

Cybernetica-team wint prijs voor beste SMC journal paper

Max Mulder en zijn team hebben de Andrew P. Sage award ontvangen op de IEEE conferentie ‘Systems, Man and Cybernetics’.

28 oktober 2019

Geeske Langejans in diverse media

21 oktober 2019

Neanderthalerlijm uit de Noordzee

Een vuurstenen werktuig gevat in een teerachtige substantie, blijkt na wetenschappelijk onderzoek een van de weinige voorbeelden van lijmgebruik door Neanderthalers.

16 oktober 2019

Miguel Bessa in diverse media

Wetenschappers hebben een supercomprimeerbaar materiaal gemaakt dat je fiets op zakformaat uiteindelijk zou kunnen ontvouwen tot een full-scale.

16 oktober 2019

Perfect match van student en begeleider leidt tot prijswinnend ontwerp

Winnaar van de Inspiration Award 2019 IJsbrand de Lange dankt veel aan zijn afstudeerbegeleider. “Dankzij hem is mijn bedrijf van de grond gekomen.”

14 oktober 2019

Onderzoekers van de TU Delft ontwerpen nieuw materiaal met alleen kunstmatige intelligentie

Onderzoekers van de TU Delft hebben een nieuw materiaal ontwikkeld zonder enig experimenteel onderzoek te doen.

10 oktober 2019

De Delftse aanpak van forensische techniek

Karel Terwel (CEG), Michiel Schuurman (AE) and Arjo Loeve (3ME) won a prestigious ICE Publishing Award for their joint work on ‘Improving reliability in forensic engineering: the Delft approach’.

08 oktober 2019

Studenten maken vervaagde 4000 jaar oude Egyptische schilderingen weer zichtbaar

Afstuderen tussen eeuwenoude objecten in het Rijksmuseum van Oudheden. Iets wat je waarschijnlijk niet verwacht van de bachelorstudie Werktuigbouwkunde. Juist daarom sprak dit eindproject Lucas, Martijn, Tim en Pim zo aan. Met nieuwe fototechnieken probeerden zij eeuwenoude en vervaagde Egyptische beschilderingen weer zichtbaar te maken, en met succes!

02 oktober 2019

Hans Hopman in NOS.nl

Intreerede Johan Padding: Van chaos tot orde

Op woensdag 9 oktober houdt professor Johan Padding van de leerstoel Complex Fluid Processing bij de afdeling Process & Energy zijn intreerede over 'Van chaos tot orde'.

Van Leeuwenhoeklezing Paulien Herder

Paulien Herder, hoogleraar Engineering Systems Design in Energy en programmaleider van het Delftse consortium e-Refinery geeft zondag 29 september de Van Leeuwenhoeklezing ‘Een wereld zonder fossiele brandstoffen’.

Nominatie Maritime Designer Award 2019

Agnieta Habben Jansen, promovenda bij de afdeling Maritime and Transportation Technology, is genomineerd voor de Maritime Designer Award 2019 met haar onderzoek ‘Vulnerability reduction of distributed systems’.

23 september 2019

Inktvismechanisme in ICT&health en Engineeringnet.be

De ‘mechanische inktvis’, een in Nederland ontwikkeld stuurbaar laparoscopisch instrument voor minimaal-invasieve chirurgie in de buikholte, is voor het eerst gebruikt in de operatiekamer.

16 september 2019

Fiets van TU Delft in AD

Fiets van TU Delft maakt kans op prijs voor het meest veelbelovende technologische idee.

16 september 2019

The Maritime Business Game

Jeroen Pruyn, Assistant Professor at the faculty of Mechanical, Maritime and Materials Engineering, uses in his teaching a ‘Maritime Business Game’ (MBG) that he developed himself.

12 september 2019

Stem op fiets met stuurondersteuning voor beste tech-idee 2019

Dit jaar is de ‘steer assisted fiets’, een prototype fiets met slimme stuurondersteuning, genomineerd door het tijdschrift KIJK voor de titel ‘Beste tech-idee van 2019’.

12 september 2019

Chirurgen gebruiken inktvismechanisme voor het eerst in OK

Dit stuurbaar laparoscopisch instrument wordt gebruikt bij minimaal-invasieve chirurgie in de buikholte.

11 september 2019

Arjan Mol in BN De Stem

Arjan Mol, hoogleraar Corrosietechnologie bij de TU Delft, vindt dat er meer aandacht moet komen voor de aanpak van chroom-6.

02 september 2019

Jenny Dankelman ontvangt Leermeesterprijs 2019

Op maandag 2 september is de Leermeesterprijs 2019 uitgereikt aan prof.dr. Jenny Dankelman, hoogleraar Minimaal-Invasieve Chirurgie en Interventietechnieken bij de Faculteit 3mE.

29 augustus 2019

Dariu Gavrila op NOS.nl

Wetenschappers van de TU Delft hebben een belangrijke stap gezet op weg naar een geheel zelfrijdende auto. Ze zijn erin geslaagd een testauto aan te leren wat hij kan verwachten van voetgangers en fietsers in het stadsverkeer.

22 augustus 2019

Tweede plaats voor waterstof racewagen TU Delft

De door Delftse studenten ontwikkelde Forze VIII heeft dit weekend als eerste waterstof racewagen ooit een officiële race met een podiumplaats bekroond.