Hoe innoveer je op een nieuwe markt?

Crijn Bouman richtte in 2006 de snellader-startup Epyon op, die in 2011 werd overgenomen door de multinational ABB. Maar het ondernemersbloed kroop, en Bouman startte in 2019 Rocsys, om een robot te ontwikkelen die de laadstekker automatisch in elektrische voertuigen steekt met hulp van computervisie en AI. Acht inzichten van een serial entrepreneur.

Door Bruno van Wayenburg  • Foto's Erno Wientjes •   5 november 2024

 

Crijn Bouman at a test setup

1. Begin simpel, het wordt toch wel ingewikkeld

‘Voor mijn afstuderen wilde ik een waterstofscooter ontwikkelen. Het eerste waar ik tegenaan liep was veiligheid: niemand wil cilinders met waterstofgas binnen hebben. Waterstof lekt bovendien overal doorheen, dus het opslaan of vervoeren is een probleem. En een brandstofcel kan geen hoge piekvermogens leveren, dus daarvoor moet je er een batterij naast zetten. Op zeker moment besefte ik: je begint al ingewikkeld, en het wordt alleen maar complexer. Dat is ook mijn ervaring bij andere ontwikkelprojecten. Begin simpel.’

2. Zoek de dalende kostencurve

‘Wij gebruiken computervisie, AI en soft robotics, alledrie technologieën die steeds goedkoper worden. Dus tegen de tijd dat autonoom rijden over tienjaar overal is, kun je de laadinfrastructuur gemakkelijk en goedkoop upgraden.’

3. Je zit goed als sceptici onzin verkopen

‘Ik voel dat ik in de juiste zone zit als mensen sceptisch zijn. Toen we begonnen met Epyon zeiden mensen vaak: “Een elektrische auto? Nou, ik heb er nog nooit een gezien.” Over snelladers zei een meneer van een grote netbeheerder dat die ‘het net in de hele provincie plat zou leggen’, wat onzin is. Er waren veel indianenverhalen, en die hoor je nu ook rond autonome mobiliteit. Dus ik voel me weer helemaal in the zone.’

Als je een team van vijf innovators hebt, krijg je elke dag een briljant idee, maar niets komt af. Je moet je omringen met mensen die anders zijn dan jijzelf.

4. De beste ervaring is geen ervaring

‘Onze klanten hebben een vloot en zijn bezig met het vervoeren van goederen of mensen. Niet met opladen. Dus dat willen we eigenlijk onzichtbaar maken: het voertuig rijdt automatisch naar de lader, wordt ingeplugd en opgeladen, zonder dat er iemand een moment over nadenkt.’

5. Zoek mensen die niet op je lijken

‘In het begin heb je bij een startup veel innovators nodig, mensen zoals ik die graag iets nieuws willen doen. Maar naarmate de technologie verder ontwikkelt, heb je ook mensen nodig die heel goed zijn in andere dingen, zoal de technologie perfectioneren. Als je een team van vijf innovators hebt, krijg je elke dag een briljant idee, maar niets komt af. Je moet je omringen met mensen die anders zijn dan jijzelf.’

6. Corporates zijn de hemel en de hel

‘Multinationals zoals ABB, dat Epyon overnam, zijn heel goed in incrementele innovatie: een duidelijk concept met een heldere markt steeds beter maken. Waar ze minder goed in zijn, is compleet nieuwe oplossingen verzinnen voor een compleet nieuwe markt. Dus als je als corporate een innovatie wilt doorvoeren, zet dan een aparte eenheid op, die vijf jaar niet op winst maken wordt afgerekend. Dat is heel moeilijk, maar bij ABB is dat gelukt. Maar als je wilt opschalen, als je een wereldwijd servicenetwerk wilt, of een promotiecampagne in het buitenland, dan is het wel heel fijn om in een corporate te zitten.’

Crijn Bouman bij een testopstelling
De innovatie van Rocsys gebruikt computervisie en AI

7. Los een mysterie op

‘Eén klant van Epyon in San Francisco had veel laders gekocht, maar deed schimmig over wat ze ermee gingen doen. Dus toen ik een keer naar San Francisco moest dacht ik: “ik ga gewoon langs”. Dat mocht, en ik kwam in een grote loods terecht, een testbaan voor autonome voertuigen. In de hoek zat een man bij een laadapparaat, af en toe al als er een voertuig terugkwam, stak hij de laadstekker in de auto. Dus ik grapte “dat moet je eigenlijk ook automatiseren” Dat is uiteindelijk een van de aanleidingen geworden voor het oprichten van Rocsys.’

8. We zijn hier weer eens de boot aan het missen

‘Ik was in september in San Francisco, en daar heb ik zes keer in een robottaxi gereden. Dat is echt een stap in de toekomst. Je downloadt de app, je bestelt een auto, en die heeft ons steeds zonder ook maar één incident naar de bestemming gebracht. Er zijn Amerikaanse, Koreaanse en Chinese bedrijven, maar geen enkele Europese speler op dit niveau. Wij lopen weer eens achter de feiten aan.’

Zakelijk samenwerken?

Wil je samenwerken of ben je op zoek naar kennis en visie op jouw beleidsthema’s?

Neem contact op