Hoe slim kan een straattegel zijn? Heel slim, als je het TILER vraagt. Omdat de tegel van TILER niet alleen elektrische fietsen oplaadt, maar ook nadenkt wanneer de beste tijd hiervoor is en een seintje geeft als de accu vol zit, zou je hem gerust de slimste tegel ter wereld kunnen noemen. Christiaan van Nispen, co-founder en CEO van TILER, vertelt hoe de steden van de toekomst de mens meer zullen dienen met behulp van hun slimme laadtegel.

 

Hoe ontstond het idee voor TILER?

“Ik heb voor een Duits energiebedrijf een tijd in Amerika gezeten om een infrastructuur voor het opladen van elektrische auto’s op te zetten. Het zat me altijd dwars dat het laden van die moderne voertuigen met een ouderwetse kabel ging. Het plaatje paste niet. Futuristische technologie, en dan zo’n snoer erbij.

Via Delft Enterprises kwam ik in contact met Prof. dr.ir. P. Bauer van de faculteit EWI bij de TU Delft en hoorde daar over het patent voor draadloos laden. Dat is de kern van TILER.

We vinden dat huidige steden om de auto heen gebouwd zijn, niet om de mens. Veel spaarzame grond gaat op aan wegen en parkeerplekken, in plaats van leefruimte voor bewoners. Dat kan volgens ons beter, door de auto uit te faseren en te kiezen voor compactere voertuigen zoals de fiets. En de elektrische fiets is populariteit aan het winnen, maar voor het opladen op grotere schaal of de zakelijke markt is geen goede laadoplossing beschikbaar. TILER gelooft dat dat met een oplaadtegel kan.”

 

Welke successen zijn tot nu toe geboekt?

“We zijn nog maar een kleine twee jaar bezig maar hebben al veel dingen bereikt. Zo hebben we onder andere vier pilotprojecten draaien bij Ahoy in Rotterdam, MAAK in Haarlem, New York Pizza in Arnhem en YES!Delft op de TU Delft Campus. We gaan ons in september een jaar lang vestigen bij fieldlab The Green Village, ook op de TU Delft Campus. Hier kunnen we nog gerichter gaan testen, wat de ontwikkeling van onze oplaadtegel verder zal versnellen. In september gaan we dat daar aftrappen met een groot evenement, hou onze nieuwsbrief in de gaten voor de uitnodiging.”

Met welke uitdagingen hebben jullie te maken gehad?

“Wij werken met hardware en dan zijn fouten maken kostbaar; software kan je opnieuw programmeren, maar een nieuwe printplaat heb je niet zomaar binnen. Dat kost naast geld ook tijd.

In het begin waren reacties op onze innovatie soms nog sceptisch, maar nu we onze proof of concept hebben en naar onze pilotprojecten kunnen wijzen, zijn mensen inmiddels snel overtuigd.”

 

Hoe ziet de toekomst eruit?

“We richten ons nu vooral op elektrische (deel)fietsen, maar daar willen we ook elektrische scooters en cargobikes aan toe gaan voegen. Elektrische auto’s zijn technisch een uitdaging, vanwege de vele kilowattuur die de accu’s vragen, en uiteindelijk past dat ook niet binnen onze visie. We geloven dat voor het verplaatsen binnen steden kleinere voertuigen de toekomst zijn.

Nu passen we nog beperkt Artificial Intelligence (AI) toe maar als we verder zijn met de productontwikkeling van TILER zullen we daar meer naar kijken. Een zelflerende tegel, die bijvoorbeeld per fiets een laadpatroon kan herkennen, komt de levensduur van de accu (het prijzigste onderdeel) ontzettend ten goede.”

 

Waarom is het goed dat deze innovatie nu ‘de wereld over gaat’?

“Nederland is van oudsher een fietsland, het is er jarenlang met de paplepel ingegoten en onze infrastructuur is er op ingericht. We hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid om die kennis en ervaring te delen. Op een oude fiets hebben wij het moeten leren, daar kan de rest van de wereld van profiteren!”