Faculteit Mechanical Engineering opent gloednieuw onderwijsplein
Dit collegejaar verwelkomt de Faculteit Mechanical Engineering ruim 900 eerstejaars bachelorstudenten. Het is elk jaar weer een puzzel om al deze studenten een goede plek te bieden waar ze aan groepsprojecten kunnen werken. Door slim om te gaan met de al bestaande ruimte binnen het faculteitsgebouw, is er sinds dit nieuwe collegejaar een geheel nieuw onderwijsplein bijgekomen.
Omdat het niet mogelijk is om het monumentale faculteitspand te verruimen met een uit- of aanbouw, moet er binnen de bestaande muren oplossingen bedacht worden om alle studenten en medewerkers te huisvesten. Het nieuwe onderwijsplein bevindt zich op een geheel nieuw gebouwde verdieping in de F-vleugel, boven het Bicycle lab. Voorheen was dit een enorme open ruimte waar onder andere de autonome voertuigen van de afdeling Cognitive Robotics gehuisvest waren. Door de oplevering van het nieuwe Robotics lab werden de auto’s verplaatst en kwam deze ruimte vrij. Om optimaal gebruik te kunnen maken van deze hal, is besloten om een extra verdieping te bouwen, waarop nu het nieuwe onderwijsplein zich bevindt.
Rust, ruimte en licht
Tussen enorme whiteboards en geluiddempende gordijnen, zijn 16 tafels voor groepsprojecten geplaatst. “Het plein is speciaal ingericht voor het projectonderwijs, zo is er genoeg ruimte voor onderdelen en gereedschap waar studenten mee werken. De ruimte is minder gehorig en er is nauwelijks afleiding door studenten die er doorheen lopen, zodat het goede gesprek aan projecttafels rustiger kan verlopen”, zegt Ann van Dam, manager Onderwijs en Studentenzaken. Met de komst van deze projecttafels kunnen de tafels in de collegehal weer gebruikt worden waarvoor ze bedoeld zijn, namelijk als ontmoetingsplekken in plaats van als projecttafel.
Als ander voordeel van het nieuwe onderwijsplein noemt Rene Delfos, opleidingsdirecteur Werktuigbouwkunde, de centrale ligging in het gebouw: “Het plein is omringd door de werkkamers van PhD-studenten en onderzoekers en tussen allerlei laboratoria, in het hart van de wetenschap en de organisatie dus. Op die manier is er veel verbinding met al het spannende onderzoek dat hier gebeurt.”
In eerste instantie worden de nieuwe studieplekken ingezet voor het projectonderwijs van de eerstejaarsstudenten Werktuigbouwkunde. Op de momenten dat het projectonderwijs niet is ingeroosterd, kan het gebruikt worden voor zelfstudie, net zoals bij G-0.
Ingrijpend project zonder veel overlast
Met de komst van een geheel nieuwe verdieping en de verschuiving van de autonome voertuigen, is er ook ruimte gekomen om onderzoeksruimtes uit te breiden of te vernieuwen. “Onder het onderwijsplein is nu ruimte voor uitbreiding van het fietslab, vernieuwing van het Minimally Invasive Surgery and Interventional Techniques (MISIT) lab en een heel nieuw Micro and Nano Fabrication lab voor de afdeling Precision and Microsystems Engineering”, legt Theo de Leede, projectleider huisvesting, uit. Na driekwart jaar en met de nodige uitdagingen, is De Leede trots op het hele team dat in een intensieve onderwijs- en onderzoekomgeving dit vrij ingrijpende project gerealiseerd heeft zonder al te veel overlast. “De winkel bleef gewoon open tijdens deze ingrijpende verbouwing. Tijdens de zomervakantie is de laatste hand gelegd aan het plein en extra hard gewerkt zodat alles nog net voor start van het nieuwe studiejaar klaar is.”
Het plein is speciaal ingericht voor het projectonderwijs, zo is er genoeg ruimte voor onderdelen en gereedschap waar studenten mee werken.
Ann van Dam, manager Onderwijs en Studentenzaken