Nieuws & Agenda

19 januari 2022

MOOC Digitalization of Intelligent and Integrated Energy Systems

Are you interested in the digital transformation of the energy system? Sustainability, security, reliability, flexibility, and affordability will play an essential role in future energy systems. With this course, you will learn about a powerful framework for integrating renewable energy, gas, heat, electrical cars and electricity into the energy system in an intelligent way.

19 januari 2022

Working on accelerating the energy transition

On its 180th anniversary in January, TU Delft will reflect on its role in the energy transition, and especially on how to accelerate it. This is a complex issue with the ultimate goal of a safe and reliable energy system. A team of 10 scientists gives this acceleration a face.

14 januari 2022

Verjaardag TU Delft in teken energietransitie

Op vrijdag 14 januari vierde TU Delft haar 180ste Dies Natalis, ofwel verjaardag. De universiteit heeft ‘speeding up the energy transition’ gekozen als thema voor de lustrumactiviteiten die na de officiële Dies Natalis-ceremonie van vrijdag nog 180 dagen zullen duren.

14 januari 2022

Kosten energietransitie omlaag door gericht innovatiebeleid

De kosten van nieuwe technologieën zoals voor het maken van groene waterstof kunnen snel omlaag als de overheid een stabiel en gericht innovatiebeleid voert. Dat zegt Paulien Herder, hoogleraar Energiesystemen en decaan van de faculteit TNW. Zij is ook lid van het Topteam van de Toptsector Energie. Als ‘Captain of Science’ vertegenwoordigt zij de kennisinstellingen. Ook is Herder nauw betrokken bij het voorstel GroenvermogenNL voor groene waterstof en groene chemie, dat werd gehonoreerd door het Nationaal Groeifonds.

12 januari 2022

Behnam Taebi in Deutsche Welle over de inzet van kernenergie

Behnam Taebi reflecteert op de inzet van kernenergie, en hoe verschillende landen daar - op hun eigen manier - mee omgaan. Terwijl landen als Frankrijk de levensduur van hun verouderende kernenergie-infrastructuur verlengen, hebben de aangrenzende landen die het meest te lijden zouden kunnen hebben van een kernsmelting, weinig in te brengen.