Nieuws & Agenda

05 februari 2021

Aad Correljé op BNR nieuwsradio over energie-eiland in de Noordzee

Denemarken gaat een gigantisch energie-eiland in de Noordzee bouwen dat waterstof gaat produceren. Als je dat grootschalig kunt produceren op een plek waar niemand er last van heeft, is dat een oplossing die door vrijwel iedereen als ideaal wordt gezien, denkt Aad Correljé.

03 februari 2021

CO₂ uit de atmosfeer opvangen met duurzame energie

Er wordt hard gewerkt aan methodes om CO₂ af te vangen uit de atmosfeer, om op die manier klimaatverandering tegen te gaan. Naast bestaande methodes met giftige oplosmiddelen, zijn er nu elektrochemische technieken in opkomst die kunnen werken met duurzame elektriciteit. De Delftse onderzoeksgroep van David Vermaas analyseerde samen met Wetsus en Caltech deze verschillende duurzame methodes om CO₂ af te vangen en vergeleek ze voor het eerst met elkaar. Daarnaast beschreven de onderzoekers ook welke methodes de meeste potentie hebben om grootschalige CO₂-afvang mogelijk te maken. Hun paper verscheen onlangs in het wetenschappelijke tijdschrift Energy & Environmental Science.

02 februari 2021

The future of Energy - It's up TU.

TU Delft is een nieuwe campgne gestart met als doel het internationaal neerzetten van de TU Delft als aantrekkelijke werkgever op het thema Energy transition voor potentieel topwetenschappelijk personeel. Met deze campagne dragen we bij aan het profileren van de TU Delft in algemene zin op het thema Energy transition als een van de vijf hoofdthema’s

01 februari 2021

TU Delft ontwikkelt slimme gebouwen

Een groot consortium, getrokken door de TU Delft, zal de komende jaren werken aan de ontwikkeling van slimme gebouwen. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft 6,9 miljoen euro toegewezen aan het Brains 4 Buildings project. Het doel van het project is het ontwikkelen van slimme methodes en algorithmes, die bijdragen aan de operationele intelligentie van gebouwen. Hierdoor worden de gebouwen niet alleen energie-efficienter, maar bijvoorbeeld ook comfortabeler. Professor en wetenschappelijk coördinator Laure Itard: "De energiesystemen van gebouwen worden zo complex, dat de traditionele methodes niet meer volstaan. We hebben een betere aanpak nodig, waarbij we gebruik gaan maken van machine learning en kunstmatige intelligentie."

20 januari 2021

Paulien Herder benoemd tot decaan faculteit Technische Natuurwetenschappen (TNW)