Nieuws & Agenda

10 maart 2023

AI voor de Energietransitie: een Hackathon

Van het bedenken van betere topologische configuraties van het energienet tot het detecteren van anomalieën in de energiehandel en het ontwikkelen van efficiëntere energiehandelsstrategieën: er zijn talloze manieren waarop AI de energietransitie kan helpen stroomlijnen. Sterker nog: dit zijn slechts de eerste drie onderzoeksrichtingen die Jochen Cremer en zijn team samen met het Austrian Institute of Technology onderzoeken. Om erachter te komen welke andere groene weiden er buiten deze drie benaderingen liggen, organiseerde de TU Delft deze week samen met het Oostenrijkse AIT een Hackathon.

02 maart 2023

Laurens de Vries benoemd in Adviescommissie Maatwerkaanpak Verduurzaming Industrie

Minister Adriaansens van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat heeft Laurens de Vries onlangs benoemd als lid van de Adviescommissie Maatwerkaanpak Verduurzaming Industrie. Met de maatwerkaanpak biedt het Kabinet de 10 tot 20 grootste industriële uitstoters (o.a. chemie, raffinage, staal en kunstmest) in Nederland de mogelijkheid om verduurzaming verder te versnellen.

28 februari 2023

TU Delft presenteert acht beste klimaat- en energiepublicaties

27 februari 2023

Laurens de Vries in Wynia's week over stijgende netwerkkosten

Niet alleen gas en elektriciteit zijn veel duurder geworden, ook de kosten die de beheerders van het stroomnet consumenten in rekening brengen zijn dit jaar fors gestegen. Dat komt in ieder geval deels doordat het stroomnet uitgebreid wordt om zonnepanelen en windparken aan te sluiten. Laurens de Vries, professor aan de TU Delft, denkt dat de netwerkkosten daarom verder zullen stijgen. ‘

27 februari 2023

Andrea Ramirez Ramirez in diverse media over CCS and carbon dioxide reductions

Recent research conducted by scientists at SINTEF Energy Research and Delft University of Technology, Andrea Ramirez Ramirez and Elda Rodríguez Angel demonstrates that implementing carbon capture and storage (CCS) in industrial facilities can result in significant carbon dioxide reductions at a minimal cost to the general public.