Nieuws & Agenda

13 april 2023

Peter Palensky nieuwe voorzitter TU Delft Energy Initiative

Per 1 april 2023 zal Prof.dr. Peter Palensky het voorzitterschap voor het Delft Energy Initiative overnemen van Prof.dr. Kornelis Blok.

11 april 2023

Studenten spelen met geopolitieke verhoudingen in de energietransitie

De energietransitie is niet alleen technisch gezien een uitdaging, er spelen ook complexe geopolitieke belangen. Het TU Delft Gamelab ontwikkelde samen met de universiteit van Stavanger, technische universiteit München en de universiteit van Gent een serious game voor studenten waarin al deze uitdagingen samen komen: de Geopolitics game.

06 april 2023

Batterijmaterialen in de schijnwerpers gezet

Begrijpen waarom bepaalde materialen voor de opslag van energie beter werken dan andere is een cruciale stap in de ontwikkeling van batterijen die elektronische gadgets, elektrische voertuigen en hernieuwbare elektriciteitsnetten zullen aandrijven. Onderzoekers van de Drexel University en de TU Delft hebben een nieuwe techniek ontwikkeld om de elektrolyten in systemen voor energieopslag snel en nauwkeurig te kunnen traceren.

03 april 2023

Hydrogen to be: onderzoek brengt toekomstscenario's mondiale waterstofhandel in beeld

Nieuw onderzoek door DRIFT, Erasmus UPT, TU Delft en CIEP verkent de gevolgen van geopolitieke ontwikkelingen voor de energiezekerheid in Nederland en het ARRRA-cluster (Antwerpen-Rotterdam-Rijn-Ruhrgebied). Aan de hand van toekomstscenario’s komt het H2ToBe project nu met acht investeringsstrategieën voor het (haven)bedrijfsleven en de overheid. TBM onderzoekers Aad Correljé en Toyah Rodhouse droegen bij aan het project.

29 maart 2023

Aad Correljé op Energiepodium over de energiecrisis

De huidige geopolitieke verhoudingen geven Aad Correljé weinig hoop op een ontspannen toekomst. “Veel genoemde oplossingen voor de energiecrisis zijn gericht op het vergroten van de rol van duurzame energie op de langere termijn. Maar daar redden we het de komende jaren zeker niet mee.” Volgens Correljé kan energie wel eens de volgende echte crisis worden.