Nieuws & Agenda

3mE-student wint prijs voor beste masterthesis op Energy Challenge Event

Op 9 juni stond de TU Delft campus in het teken van ideeën van studenten voor de toekomst van de energietransitie. Alle faculteiten nomineerden hun meest aansprekende onderwijs uit de faculteit naar het Energy Challenge Event om hun oplossing voor de energietransitie te presenteren. Van alle masterstudenten won Bart Boons de prijs met zijn masterthesis over systeemintegratie van een hogedruk alkaline elektrolyser.

16 juni 2022

Werktuigbouwkunde studenten maken ontwerp voor energiewinning- en opslag uit golven

In 2050 moet de energievoorziening in Nederland bijna volledig duurzaam zijn. Behalve de energiewinning uit natuurlijke bronnen is ook de energieopslag nog steeds een grote uitdaging. Zou er een technische oplossing zijn voor winning én opslag tegelijk? Ruim 500 eerstejaarsstudenten Werktuigbouwkunde van de TU Delft werkten een half jaar lang aan een Golfenergieaccumulator, waarmee de energie uit de beweging van golven wordt omgezet in rotatie-energie van een vliegwiel. Het technisch best presterende ontwerp werd bekroond tijdens de Ontwerpwedstrijd op 9 juni 2022.

Vordering ‘slim én duurzaam’

In 2018 publiceerden twintig transportorganisaties en kennisinstellingen samen het actieplan ‘Slim en duurzaam’ om de CO2-uitstoot van de luchtvaart te reduceren. Daarna volgden twee aanvullingen om inzicht te geven in activiteiten en behaalde resultaten. Vandaag is er een derde actualisatie beschikbaar die de huidige stand van zaken weergeeft.

13 juni 2022

TU Delft-onderzoekers ontwikkelen model voor groen, energieonafhankelijk Europa

Onderzoekers van de ETH Zürich en de TU Delft hebben een model ontwikkeld waarmee honderden scenario’s kunnen worden gegenereerd die kunnen leiden tot een Europees energiesysteem dat in 2050 volledig groen en zelfvoorzienend is.

13 juni 2022

Laurens de Vries bij EenVandaag over de vraag of de energienetbeheerders jarenlang niets hadden gedaan

Het stroomnet in Limburg en Brabant is overbelast. Volgens de netbeheerder kunnen er daarom voorlopig geen nieuwe bedrijven bij. Hoogleraar Laurens de Vries van de TU Delft legt bij EenVandaag uit hoe dat komt.