Nieuws & Agenda

30 september 2022

Aad Correljé bij BNR over regulering van de energiemarkt

De Nederlandse energievoorzieningen zijn teveel geprivatiseerd en geliberaliseerd, vindt Aad Correljé, energiedeskundige van de TU Delft.

26 september 2022

Brunel Solar Team wins Sasol Solar Challenge in Africa

The Dutch Brunel Solar Team, consisting of students from TU Delft, has won the solar race in South Africa. The team made the most kilometers with their solar car. Still, it was exciting for the Delft students - right up to the last moment.

24 september 2022

Aad Correljé in BNR over noodplan energiecrisis

Aad Correljé is nog niet zo enthousiast over de huidige Europese plannen om de energiecrisis aan te pakken. "Veel hangt af van wat de winter gaat brengen, en of het nu opgeslagen gas dan nog steeds beschikbaar is."

23 september 2022

Emile Chappin in VPRO Argos over Kilowattkwekers

De glastuinbouw verkeert in zwaar weer: als grootverbruikers van aardgas worden ze hard getroffen door de vertienvoudigde gasprijs. Maar er zijn tuinders die een sluipweg in deze crisis hebben gevonden. Zij zetten juíst in op het stoken van aardgas, om daarmee stroom op te wekken en dat duur te verkopen. Emile Chappin legt uit hoe het in elkaar steekt. Bij minuut 12.48

21 september 2022

Behnam Taebi in NWO over solar geo-engineering

Zonnestralingsbeheer lijkt steeds meer geaccepteerd te worden als een reële optie om klimaatverandering tegen te gaan. Een groep wetenschappers verzet zich daartegen, een andere groep zegt dat we er niet omheen kunnen. Onderzoek legt vier stellingen voor aan tegenstander Frank Biermann en aan Behnam Taebi, die de opties open wil houden.