Beschrijving workshops
Aanbod schooljaar 2024-2025
-
Discipline: Engineering
Doelgroep: 3vwoIn een aantal delen van de wereld moet men bij het neerzetten van nieuwe gebouwen rekening houden met aardbevingen. Een voorbeeld hiervan is de stad Tapei in Taiwan. In deze stad staat de Tapei 101, een wolkenkrabber van 500 meter hoog die tegen de aardbevingen kan die soms in het gebied voor komen. Maar hoe wordt zo’n toren nou aardbevingsbestendig gemaakt?
Tijdens de workshop aardbevingsbestendig bouwen gaan leerlingen zelf een toren bouwen om deze vervolgens te laten testen op een aardbevingstafel. Met bamboe en elastieken onderzoeken zij wat goede constructies zijn en wat niet. Tijdens de test zal blijken dat niet elk gebouw even sterk is en zullen leerlingen hun ontwerp verbeteren. Welk groepje ontwerpt het gebouw met de minste trilling? We gaan het meten!
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Engineering
Doelgroep: 3vwoRobots nemen de wereld over. Overal waar je komt zie je programmeerbare machines die zelfstandig taken uitvoeren: in fabrieken, in het ziekenhuis en zelfs op de weg. Ze worden ook gebruikt om op plekken te komen waar mensen niet kunnen komen, dit soort robots (zoals de ChiBi-1) wordt ingezet bij bijvoorbeeld reddingsoperaties.
In deze workshop wordt de ChiBi-1 door de leerlingen in elkaar gezet. Hierbij komen zij in aanraking met elektronica (zoals sensoren en servomotoren) en programmeren (arduino’s). Het werken hiermee vraagt nauwkeurigheid en goede samenwerking.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Design, Engineering
Doelgroep: 2- en 3vwoKun jij nog zonder internet? Nu en in de toekomst krijgt internet een steeds grotere rol: bedrijven plaatsen er hun advertenties, anderen verdienen er miljoenen met innovatieve en creatieve ideeën. Kennis over hoe internet werkt en hoe je zelf websites kunt bouwen, wordt dus steeds belangrijker. Dat is precies wat we tijdens deze workshop gaan doen: naast leren over internet gaan de leerlingen zelf aan de slag met het ontwerpen en bouwen van een website in de programmeertalen HTML en CSS.
- De workshop kan ook in het Engels aangeboden worden
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Design
Doelgroep: 2- en 3vwoDuurzaamheid speelt een steeds belangrijkere rol in de bouw van nieuwe huizen. De workshop begint met een inleiding over wat duurzaam nu precies betekent en hoe dit in de bouw toegepast kan worden. Vervolgens zullen de leerlingen in groepjes verschillende oplossingen bedenken en kiezen om een rijtjeshuis duurzamer te maken, denk hierbij aan dubbelglas, zonnepanelen, groendak en noem maar op. De groepjes zullen met behulp van een rekenblad de verschillende oplossingen doorrekenen en bepalen wat het meest haalbare ontwerp is. Ieder groepje zal de door hun gekozen oplossingen zichtbaar proberen te maken in een maquette van een rijtjeshuis. Na de presentaties hiervan wordt een van de groepjes tot winnaar benoemd!
- De workshop kan ook in het Engels aangeboden worden.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Design
Doelgroep: 2- en 3vwoTijdens deze workshop krijgen de leerlingen in vogelvlucht een beeld van de veelzijdigheid van het ontwerpproces. De opdracht die centraal staat is het ontwerpen en bouwen van een uitkijkpost. Bij het ontwerpen hiervan komen zaken aan bod als het bepalen van de hoogte, de breedte van het zitvlak en hoe je boven komt; ergonomie speelt een rol maar ook materialenkennis, theorieën zoals de gulden snede, de omgeving enzovoort. De workshop bestaat uit twee delen: in het eerste deel ontwikkelen de leerlingen een helder idee, om dat vervolgens in het tweede deel van de workshop zelf vorm te geven en te bouwen.
- De workshop kan ook in het Engels aangeboden worden
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Engineering
Doelgroep: 2- en 3vwoDe leerlingen bouwen een robot van LEGO Mindstorms en moeten hem programmeren, zodat hij een aantal opdrachten kan uitvoeren. De wedstrijdvelden van de FIRST LEGO League bieden een uitdagende omgeving voor de robot om zijn weg te vinden. Hoe kan je de robot zo programmeren dat deze zijn weg vindt? Hoe kan je de robot iets op laten pakken en laten verplaatsen? De leerlingen worden in de loop van de workshop steeds opnieuw uitgedaagd om creatieve oplossingen te bedenken voor de “problemen” op de mindstorm-tafel.
- De workshop kan ook in het Engels aangeboden worden.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Science
Doelgroep: 3vwoWiskunde bestaat uit logisch denken. Een ideaal middel dus om puzzeltjes op te lossen. Met de grote opkomst van internet is veiligheid een ‘hot item’ geworden. Met de juiste wiskundige technieken blijkt het mogelijk te zijn om in het openbaar een geheimtaal af te spreken met de wederpartij terwijl iedereen meeluistert. Maar: hoe deed men dit vroeger? In het eerste deel van de workshop staan we stil bij de geschiedenis van de cryptografie en ontcijferen de leerlingen zelf een boodschap.
In het tweede deel van de workshop staan kubussen centraal. De leerlingen krijgen vier kubussen met de zijdes in vier verschillende kleuren, deze moeten ze zó opstapelen dat elke kleur aan elke kant één keer voorkomt. Het is de bedoeling dat de leerlingen zelf bepalen hoe ze de kubussen moeten opstapelen, aan de hand van een stukje theorie dat klassikaal besproken wordt.- De workshop kan ook in het Engels aangeboden worden
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Engineering
Doelgroep: 2- en 3vwoBruggen spelen in de wereld een cruciale rol als het gaat om bereikbaarheid en logistiek. Maar hoe wordt een brug ontworpen? Welke factoren spelen een rol, en welke krachten moet een brug kunnen doorstaan? In de workshop moet een afstand van 1 meter tussen twee tafels overbrugd worden. Groepjes leerlingen krijgen de opdracht om met 10 latjes van 1 meter, 6 meter touw en spijkertjes een brug (of liever gezegd een draagconstructie) te ontwerpen en te bouwen waaraan in het midden een gewicht kan hangen. De constructie die het grootste gewicht kan dragen heeft gewonnen.
- De workshop kan ook in het Engels aangeboden worden.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Design
Doelgroep: 2- en 3vwoStofzuigers van Dyson en de slaaprobot van Somnox zijn voorbeelden van producten waarbij zowel de technologie, de interactie met de gebruiker en de vormgeving geïntegreerd zijn. Industrieel ontwerpers spelen bij de ontwikkeling van deze producten een belangrijke rol omdat zij technologieën samenvoegen en verwerken tot producten die mensen willen gebruiken. In deze workshop komt de combinatie van technologie, interactie en vormgeving terug in de ontwerpcyclus die de leerlingen doorlopen aan de hand van een ontwerp casus. De ontwerpcyclus bestaat uit vier stappen, namelijk framing, envisioning, realising en validating en komt in de opleiding Industrieel Ontwerpen bij elk project terug. Bij elke stap zijn vaardigheden nodig die tijdens de studie verder ontwikkeld worden zoals het analyseren van problemen en de context, het bepalen van de vormgeving en de functies en het maken van schetsen en modellen.
De leerlingen gaan aan de slag in ontwerpteams waarbij elk team een robot voor een specifieke casus ontwerpt, zoals een blusrobot voor de brandweer, een bartender robot voor Van der Valk of een marsrobot voor SpaceX. Aan het eind van de workshop presenteert elk ontwerpteam het eindontwerp van de robot en de ontwerpkeuzes die ze gemaakt hebben.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Design
Doelgroep: 2- en 3vwoBijna iedereen heeft een Smartphone: een veelzijdig apparaatje met veel applicaties. Is het mogelijk om hier een extra instrument voor te ontwerpen dat een specifieke doelgroep kan helpen met de dagelijkse bezigheden? En hoe kan de bijbehorende applicatie daar ondersteuning aan bieden? Hierbij wordt gekeken naar de omgeving waarin deze gebruikt wordt, de techniek, gebruiksvriendelijkheid en de ergonomie. Daarnaast is goede samenwerking van hardware en software ook van belang. Specifieke doelgroepen zijn bijvoorbeeld profvoetballers, koks, brandweermannen, topmodellen en docenten met vervelende leerlingen in de klas.
- De workshop kan ook in het Engels aangeboden worden.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Engineering
Doelgroep: 2 en 3vwoZelfrijdende auto’s, smart cities, het lijken nog toekomstbeelden, maar het komt steeds dichterbij. De digitale wereld wordt steeds groter en steeds meer verbonden. Al deze systemen moeten worden geprogrammeerd zodat alles op elkaar is afgestemd. In deze workshop geven wij een introductie in de wereld van programmeren.
Minecraft is een bekend spel waar de gebruiker een digitale wereld kan ontwerpen. Bij deze workshop gebruiken we dit spel op een heel andere manier. In de wereld van Minecraft hebben wij een omgeving gebouwd bestaande uit een verhaallijn en een wereld met verschillende puzzels. Om deze puzzels op te lossen moeten de leerlingen gebruik maken van verschillende commando’s die tijdens het verhaal worden uitgelegd. Deze commando’s worden gegeven in de taal van het programmeren. Op deze manier maken de leerlingen, een beetje onbewust, kennis maken met de taal van het programmeren. Een taal die in technische studies een steeds grotere rol speelt.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline : Science
Doelgroep: 2- en 3vwoHoe laat je gist efficiënter gebruik maken van plantaardige afval voor de productie van bio-ethanol? De vraag naar energie blijft wereldwijd alsmaar toenemen. Tegelijkertijd beseffen we dat het gebruik van fossiele brandstoffen drastisch moet worden teruggedrongen om onszelf en ons milieu te beschermen. Hoe kunnen we het gebruik van fossiele brandstoffen terugdringen, maar toch voldoen aan de stijgende vraag naar energie? Tijdens deze workshop gaan de leerlingen zelf bio-ethanol produceren van ‘biologische substraten’, papier, gist en enzym. Hierbij wordt er ingegaan op wat genetische modificatie is en welk onderzoek hier naar gedaan wordt aan de TU Delft. Ook zal er ruimte zijn voor discussie over het ‘food vs. fuel’ dilemma.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Engineering
Doelgroep: 2vwoDe workshop waterraket is een praktische manier om kennis te maken met de studie Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek. Leerlingen leren in deze worskhop waarom een raket op kan stijgen tot grote hoogte en hoe dit zo stabiel mogelijk kan gebeuren. Door de raket zo gestroomlijnd mogelijk te maken met een neuskegel en door vinnen te maken voor de stabiliteit worden leerlingen uitgedaagd om hun raket zo hoog mogelijk te laten komen. De finale van de workshop bestaat uit het daadwerkelijk lanceren van de zelfgebouwde waterraketten, waarbij de raketten tot een hoogte van 30 meter kunnen komen. The sky is not the limit!
- De workshop kan ook in het Engels aangeboden worden.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Engineering
Doelgroep: 2- en 3 vwoWing in Ground (WIG) is een principe wat er voor zorgt dat vliegtuigen die vlak boven de grond vliegen een stuk efficiënter kunnen vliegen. De leerlingen krijgen theorie over de krachten en momenten die voorkomen bij een vliegtuig en hoe WIG werkt waarna ze aan de slag gaan met balsahout om zelf een vliegtuigje te maken in kleine groepjes. Na een eerste test te hebben gemaakt zullen de leerlingen gaan kijken hoe ze de vorm van het voorbeeld vliegtuigje kunnen verbeteren en met handig geplaatste ballast de stabiliteit kunnen verhogen.
- De workshop kan ook in het Engels aangeboden worden.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Design en Engineering
Doelgroep: 3vwoTechniek speelt een steeds grotere en belangrijkere rol in de gezondheidszorg. Er is steeds meer vraag naar zorg, behandelingen worden beter en steeds meer is mogelijk. Techniek speelt hierbij een belangrijke rol.
In deze workshop maken de leerlingen kennis met technologie in de gezondheidszorg. Hoe kan techniek de behandeling of diagnose van een ziekte verbeteren? Hoe kun je met techniek een patiënt helpen in het dagelijks leven? Hoe kunnen technieken in het ziekenhuis verbeterd worden of efficiënter gebruikt worden?
De leerlingen gaan in groepjes aan de slag met ieder een eigen casus en proberen daar samen een technische oplossing voor te vinden. Deze oplossing mogen zij vervolgens uitwerken en presenteren aan de rest van de groep.- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Design
Doelgroep: 2- en 3vwoEen groot deel van onze tijd bevinden we ons in gebouwen of zijn we onderweg van het ene gebouw naar het andere. Deze gebouwen hebben vaak verschillende functies.
In deze workshop gaan de leerlingen aan de slag met het ontwerpen van een gebouw met een specifieke functie. Er wordt in groepjes gewerkt, en elke groep krijgt een eigen (semi-)publieke functie toegewezen. De leerlingen gaan nadenken over het benodigde programma voor de gegeven functie, ontwerpen hier een gebouw voor en maken visualisaties op papier en op de computer om hun idee zo goed mogelijk te presenteren. Hierbij is een goede samenwerking met veel overleg binnen de groepjes van belang om een samenhangend ontwerp te krijgen. De workshop focust op creativiteit en is daardoor voor veel leerlingen toegankelijk, ongeacht hun technische kennis.
- Tijdsduur: 2 uur
-
Discipline: Engineering
Doelgroep: 2- en 3vwoDijken houden Nederland droog. In de afgelopen 2000 jaar hebben we in Nederland meer dan 17.000 kilometer dijken gebouwd. Zonder deze dijken zou bijna half Nederland regelmatig onder water staan. Bij het bouwen moet niet alleen rekening worden gehouden met dreiging vanuit zee, maar ook vanuit de rivieren in het binnenland en of het financieel haalbaar is. Nederlanders zijn hier goed in en daarom actief betrokken om over de hele wereld dichtbevolkte deltagebieden te beschermen tegen overstromingen.
In deze workshop gaan leerlingen zelf aan de slag. In het Waterlab van de faculteit Civiele Techniek en Geowetenschappen krijgen de leerlingen tijdens een interactieve demonstratie een goed beeld van waar je op moet letten bij het ontwerp van een dijk en hoe deze in de praktijk wordt aangelegd. Scholieren moeten zelf hun materialen selecteren en daarbij ook letten op de kosten van dit materiaal. In kleine groepjes ontwerpen en bouwen ze vervolgens een dijk. Aan het eind van de workshop wordt getoetst of de dijk het water kan keren. Wie heeft de sterkste dijk gebouwd?
- Tijdsduur: 2 uur