Software om zelfmoordpreventie te verbeteren
Als je werkt voor een chatlijn voor zelfmoordpreventie kan een writer's block het verschil betekenen tussen leven en dood, zegt Salim Salmi, die software ontwikkelde om hulpverleners bij te staan.
Voor zijn afstudeerproject aan de faculteit Elektrotechniek, Wiskunde & Informatica ontwikkelde Salmi een ondersteuningssysteem voor hulpverleners. Het systeem, een computerprogramma, analyseert duizenden eerdere chatgesprekken en gebruikt zogenaamde natural language processing techniques (een vorm van kunstmatige intelligentie) om vergelijkbare chatsituaties te vinden waaruit een hulpverlener ideeën kan putten om lastige gesprekken gaande te houden.
Salmi gebruikte de database van de 113 Zelfmoordpreventie hulplijn. Met zijn collega, Saskia Mérelle, van 113, doorploos hij zeven maanden aan chats (van maart 2018 tot september 2018). "De chatgegevens werden eerst gefilterd, waarbij alle chats werden verwijderd die minder dan twintig interacties hadden. In totaal gebruikten we 17.773 gesprekken." De resultaten van het onderzoek verschenen onlangs in het Journal of Medical Internet Research.
De deelnemende hulpverleners zeiden dat ze in ingewikkelde situaties liever meer ervaren collega's om hulp vroegen
Het programma moet nog worden verfijnd. De deelnemende hulpverleners zeiden dat ze in ingewikkelde situaties liever meer ervaren collega's om hulp vroegen. Maar dat is in de praktijk lang niet altijd mogelijk. Salmi werkt nu als promovendus bij het Centrum Wiskunde en Informatica in Amsterdam en verbetert de software.
Denk jij aan zelfmoord? Neem contact op met 113 Zelfmoordpreventie via 113 of 0800-113 (gratis) of de chat.